Seglingsrutter

 

När du hyr en båt via oss, får du också ett förslag till en färdplan om du vill. Det är då lätt att "stämma" rutten på plats, beroende på situationen och vädret.

 

Om du planerar en rutt själv är Navionics Chart Viewer, en online-karttjänst med samma information som Navionics-kartprogramvara, ett användbart verktyg.

Schemat ger utgångspunkten

 

Vid planering av en rutt är utgångspunkten naturligtvis den totala tillgängliga tiden och de förväntade väderförhållandena. Baserat på dessa är det bra att börja planera. 


Längden på veckans rutt  är vanligtvis +/- 150 nm. Det finns mycket variation beroende på hur mycket tid som spenderas till sjöss, i hamnen eller i de naturliga vikarna och tar sol. Ibland är vindarna helt enkelt så lätta att resan inte går framåt.

 
Båten kommer att vara tillgänglig för en veckovis uthyrning vecka från 17:00 på lördag. Då kan du inte längre gå till havet, men det är bekvämare att spendera den första natten i avgångshamnen. Eller om tiden tillåter, kommer en kort 10-15 mil övergång till ett närliggande område. Du kan få båten, om du har tur, redan tidigare på eftermiddagen.


Om du absolut vill lämna redan på lördag, kanske du vill beställa en tidig check in (mot extra avgift). Då kommer båten att fås vanligtvis klockan 13:00.

 

I praktiken kommer båten alltid att returneras på fredag ​​från 16:00 till 17:00. I det här fallet är den slutliga inspektionen och den så kallade Chek-out ser kaptenen ut på hyreskontoret tillsammans för att få båten att passa.

 

Den sista natten (fre-lö) kan alltid tillbringas på båten.

Att planera rutten i praktiken

Tänk först hur mycket du vill segla eller hur många timmar om dagen du vill spendera till sjöss? På bas av dessa premisser och väderprognoser är det lätt att skapa en plan som utgör utgångspunkten. Under resan ändras planen utifrån omständigheter, preferenser etc.

 

Det enklaste sättet är att använda förutbestämda och rekommenderade segelvägar som innehåller information som: avstånd och beräknade seglingstider per dag. Du kan få en av dem om du vill, och många charterföretag ger dig förslag på deras hemsida.

 

När du väl har hittat rätt väg för din grupp, bör du kontrollera detaljerna i resvägsdestinationerna och göra de slutliga valen. Det är till exempel bra att vara tydlig om förankringsplatserna och kustens tjänster och plattformar. Det finns mycket information på nätet, men inget slår en bra guide till hamnen, pilotboken. Böcker finns till exempel på marinekauppa.com eller Amazon.com. Böckerna innehåller en omfattande beskrivning av hamnarna i byarna samt av naturhamnarna och instruktionerna, väder och vind.

 

Båtarna har alltid hamnboken och kartor över seglingsområdet.


Till Ipad- och Android-tabletter levereras också överkomliga kartprogram med grundlig kunskap om hamnar och naturhamnar, foton etc. I synnerhet har Navionics kartprogramvara massor av målinformation och bilder.

 

Rutens totala längd kan i princip vara 100-150 nm / vecka och dagsturer 15-30 nm. Det är också bra att tänka på oväntade situationer och framför allt att komma tillbaka till avgångshamnen utan extra stress.

 

Vanligtvis börjar resan på morgonen klockan 9:00 -10:00. Om du vill segla, ska du gå tidigt, på morgonen och på morgonen är det ofta en vind att se upp för. Vid middagstid / tidig eftermiddag faller vinden ofta och det kan vara att efter lunch måste du köra till destinationen. Det är bra att ha en bra tid på eftermiddagen, till exempel, från 15:00 till 16:00. Sedan finns det vanligtvis plats för både ankarlager och hamnar, och besättningen kommer att ha tid att utforska omgivningen och framför allt ha en god middag eller förbereda en sådan på båten. Med dåligt väder kraschar båtarna mycket till hamnen, så du bör se till att kolla upp kammaren.

 

Rutten är alltid vägledande och det är inte värt att prova följa det om du inte mår bra. Väderförhållanden och väder trender, som alltid till havs, bör beaktas, det vill säga "plan B" ska också finnas. Semester är en semester och även om någon plats känns intressant bör du ta tillfället i akt.

 

Om du inte kan hitta resvägar som passar din seglingserfarenhet, vänligen kontakta oss för hjälp med att planera din individuella resväg.

Att segla "oneway"?

Vissa företag erbjuder möjlighet att segla på ett sätt, men vanligtvis mot en extra kostnad, eftersom båten måste gå tillbaka till avgångshamnen. Avgiften som debiteras varierar beroende på överföringslängden och andra detaljer. Checka ut måste också ske på fredag ​​eftermiddag, och övernattning på en båt är inte längre möjligt. Ett sätt måste alltid avtalas i förväg när du bokar.

Att segla utanför territorialvattnet?

Båtarna är registrerade för båtliv i flaggans vatten. Om du planerar att besöka ett annat land måste du alltid vara överens om det i förväg.