LAITURISSA JA ANKKURISSA

 

Kroatiassa liki kaikissa kylissä ja pienemmissä sekä suuremmissa kaupungeissa on laitureita ja/tai poijuja, joihin voi kiinnittyä. Ankkuroida voit luonnonlahtiin ja joskus myös kylien edustalle. Myös ravintoloilla on poijuja ja omia laitureita. Näiden lisäksi on paljon kaupallisia marinoita, esim. ACI marinat.

Marinat

Kaikissa kaupallisissa marinoissa on ravintola, peseytymistilat, maasähkö ja vettäkin saa veneen tankkeihin. Marinoiden taso on korkea ja monessa marinassa on oma uima-allas, minigolf, tenniskenttä, pesula jne.

Uiseimmissa marinoissa on myös pieni elintarvikeliike. Charteryhtiöiden veneet ja toimistot ovat käytännössä aina marinoissa.

Kroatian merkittävin marinayritys on ACI- Adriatic Croatia International Club, jolla on 22 marinaa pitkin koko rannikkoa.

Marinoissa käytetään mooring-kiinnitystä. Monet marinat ovat valitettavan ahtaita (esim. ACI- Dubrovnik ja Trogir), lähteminen ja saapuminen vaatiikin poikkeuksellista huolellisuutta. Trogirin ACI marinassa on lisäksi ajoittan voimakkaita virtauksia.

Kylien laiturit

Liki kaikissa suuremmissa kylissä on vieraspaikkoja. Paikat on yleensä helppo tunnistaa niissä olevista muista charterveneistä tai "sähköpömpeleistä". Melkein aina satamassa on myös marinero, joka näyttää paikan ja auttaa kiinnittymisessä. 

Kylien laitureissa on useimmiten saatavilla sähköä ja vettä, samoin jätehuolto. Joissakin paikoissa on myös suihkut ja wc:t. Koska marinerot eivät aina ole kovin innokkaita informoimaan, kysyy, mitä palveluita ja missä on saatavilla.

 

​Poijussa

Poijussa kiinnistysköysi kiinnitetään poijun ala-/ yläpuolella olevaan silmukkaan. Tavallista on myös käyttää toista köyttä varmistimena. Kiinnittyessä poiju nostetaan venehaalla ylös ja köysi pujotetaan poijusilmukan läpi ja takaisin veneeseen.

 

Usein poijut kuuluvat jollekin rannan ravintoloista ja ideana on se, että kiinnityt poijuun ja käyt ravintolassa syömässä. Jos et niin tee, kiinnittymisestä tullaan keräämään maksu. On myös lahtia, jossa on vain maksullisia poijuja. Kannattaa varautua pitämällä aina jonkin verran käteistä mukana veneessä. Ravintoloiden poijuissa on yleensä ravintolan nimi.

Joissakin ahtaissa lahdissa on poijussa lisäksi mooring-köysi, joka kiinnitetään veneen perään, näin vene ei pääse pyörimään poijun ympäri.

Jos lahden kaikki poijut ovat käytössä ja ajattelet silti jääväsi ja lasket ankkurin, voi olla, että vesialueen haltija ei anna siihen lupaa, toiset saattavat ottaa maksun ja jotkut antavat sinun yöpyä ilmaiseksi.

Ankkurissa

Yön viettäminen ankkurissa on aina maagista, luonnon läheisyys, pimeys, omillaan oleminen. Ja mahdollisuuksia riittää Kroatian saaristossa; kylien lahdet, luonnonsatamat ja poukamat.

Kroatian rannikolla ja saarilla on paljon lahtia, joille voi jäädä ankkuriin joko lounaalle, uimaan tai koko yöksi. Jotkut niistä ovat asumattomia, eikä ihminen ole vielä ehtinyt niitä pilata. Joissakin on yksinäinen talo rannalla, toisissa on muutamia taloja, ravintola tai kaksi, kalastusmökkejä, vanhojen linnoitusten raunioita tai pieniä kalastuskyliä. Kaikissa on oma charminsa. Haluaisi toivoa, että ne säilyvät sellaisina pitkälle tulevaisuuteen.

​Suosituimmissa lahdissa saattaa olla ruuhkaa ja varsinkin sesonkiaikoina voi olla vaikeaa löytää rauhallista ja romanttista lahtea. Kokeneet kipparit kuitenkin ovat perillä niistä ja vierasatamien väeltä kannattaa kysyä vinkkejä. Hienoja kohteita ovat esim. Bobovisca, Luka, Povlja ja Lucice Bracin saarella ja Sesula Soltan saarella sekä lukuisat Kornatin kansallispuiston henkeäsalpaavat lahdet.

Mjeltin saarella on kansallispuisto ja sielle ankkuroiminen maksaa, mutta maksu sisältää pääsyn puistoon, kahden päivän oleskelun ja jätepalvelun. Myös Kornatin kansallispuistoon pitää ostaa sisäänpääsymaksu, silla saat käyttää mitä tahansa poijua puistossa.

Joissakin lahdissä luonnonsuojelualueilla, on ankkurointi kokonaan kiellettyä. Kieltoalueet on merkitty karttoihin ja kylteillä maastoon, kieltojen noudattamista myös valvotaan.

​Varmista aina turvallinen ankkurointi perehtymällä sääennusteisiin. Myös ankkurivahdin pitämistä kannattaa siis harkita jos tunnet epävarmuutta, sää on epävakainen, lahdella on paljon muitakin veneitä tms. Yleisimmät vahingot vuokraveneille syntyvät juuri ankkuroinnin yhteydessä, ankkuri ei pidä, tuuli kääntyy tms. ja sen seurauksena vene törmää rantaa tai toisiin veneisiin. Laske tarpeeksi ankkukettinkiä ja varmista pito ajamalla ankkuri "kiinni".

Suosittua on myös ankkurointi niin, että perä kiinnitetään rantaan. Jätä köydet tarpeeksi pitkiksi ja laita ne perästä ristiin, niin sivuttaisliike vähenee. Maihin kiinnittyessä on erityisen tärkeää varmistua siitä, että ankkuri on kunnolla kiinni pohjassa. Itse tapaamme usein varmistaa asian sukeltamalla. Venettä vastaanottaessasi varmistu myös ankkuriketjun pituudesta. Usein se on vain 50 m.

Ankkuripaikasta voit myös joutua maksamaan vesialueen omistajille. Jos olet pysähtynyt vain lounaalle tai uimaan, maksua ei useinkaan peritä.

Satamakirjoissa on yleensä mainittu minkälainen pito ko. lahdessa on. Samoin on mainittu, miten ko. paikka suojaa eri tuulen suunnilta. Kannattaa perehtyä.

Mitä venepaikka marinassa tai laiturissa maksaa?

Marinat ovat maksullisia. Käytännössä myös laituri- ja poijupaikat ovat aina maksullisia. Joissakin paikoissa veloitetaan myös ankkuroinnista.

Usein vesialueet (luonnonlahdet) on vuokrattu yksityisille henkilöille, jotka ovat asentaneet niihin poijuja. Poijujen omistajilla on laillinen oikeus periä poijun käyttämisestä maksu.

Hinta on yleensä 20- 50 HRK/ veneen pituusmetri, kaupallisissa marinoissa veneen koosta ja ajankohdasta riippuen jopa 70-80 HRK/ m. Tyypilisesti 1.500- 2.000 kn:lla/ vko pärjää laituripaikkamaksuissa mainiosti, kunhan välttelee ACI- ja muita kaupallisia marinoita.

Marinahinnoissa ja laituripaikoissa on ja voi olla yllättäviä hintaeroja, mikäli mahdollista, kannattaakin hinta selvittää etukäteen. Kaupalliset marinat ovat hintavia, jopa kalliita.

Marinoissa maksu marinan toimistoon, kylien laitureissa maksu toimistoon tai joskus marinero perii maksun suoraan laiturilla. Poijussa ollessa joku tulee keräämään maksun. Mikäli maksua ei peritä heti, pyytää marinero veneen paperit, jotka saa haltuunsa kun maksu on maksettu.

 

Suosittelemme käyttämään satamien palveluja huonon sään aikana. Jos purjehdit kauden vilkkaimpana aikana (heinä- ja elokuu), yritä päästä satamaan ennen 14.00, koska sen jälkeen voi olla täyttä. Toinen vaihtoehto on varata laituripaikka etukäteen, yhteystietoja esim. satamakirjasta. Saatavilla on myös applikaatioita, joilla voit varata paikkoj, esim. my-sea.com ja marinareservation.com. Myös ACI marina-ketjulla on oma varausjäjestelmänsä. 

Noudata ohjeita

Laituriin saavuttaessa on hyvä noudattaa laiturihenkilökunnan antamia ohjeita. Käytännössä aina joku laiturilta osoittaa laituripaikan, antaa mooring-köyden ja auttaa kiinnittymisessä. Kannattaa kuunnella laiturivahdin ohjeita.

 

Jos laiturilla ei näy ketään, odota rauhassa, yleensä ennemmin tai myöhemmin joku ilmestyy paikalle ja näyttää viittoilemalla laituripaikan.