Vid kaj och ankar

 

Det är en bra kombination, att tillbringa några nätter naturhamnen och några nätter på bryggan i marinan eller annan hamn. Vid kajen kan batterierna laddas och man kan skaffa mat och dryckespåfyllningar. Om vädren är fina, lönat det sig att vistas i naturhamnar. I det fallet kan du gå till en hamn för att handla och ta lite vatten. Du sparar också i hamnavgiften.


Oftast i kommersiella och i bland andra hamnar också (speciellt i Kroatien) finns hamnpersonal som visar platsen och hjälper till att töja båten. Du bör lyssna på instruktioner. Hamnpersonalen tar ofta över båtens dokument efter att båten har ankommit. Glöm inte att betala och ta dina dokument när du lämnar. Avgiften debiteras ofta i kontanter direkt vid ankomsten till kajen. Om det inte finns någon på kajen, vänta ett ögonblick, ofta kommer någon att visa och ge ett handtecken.


Vi rekommenderar att du använder hamntjänster under dåligt väder. Om du seglar under den mest hektiska säsongen (juli och augusti), försök komma till hamnen så tidigt som strax efter lunchtid, senare kan det vara fullt. Ett annat alternativ är att boka en båt i förväg, kontaktinformation finns ofta i pilotboken.

planera

 

När du planerar din rutt noggrant och blir bekant med vindprognoser, hittar du alltid en lämplig plats att stanna. Principen är alltid att göra "plan A" och "plan B". Det är bra att vara beredd, till exempel om du inte hinner i tid till den planerade destinationen, hamnen är full, vädret utvecklas inte som förutsatt eller någon annan sak går inte som planerat.

 

En del av planeringen, särskilt de mest populära hamnarna, är att reservera båten i förväg. I pilotboken hittar du ofta namnet och numret på hamnmästaren du kan ringa. I praktiken har vi alltid haft framgång i bokningen. Speciellt i sluten av veckan och nära hemmahamnen, hamnarna är ofta fulla och det lönat sig att boka i förväg.

 
Ta i hänsyn till, att du har tid att tillämpa "plan B". I mörkret, än mindre i regn och vind, är det svårt att hitta ankarplats, vi vet det för att "we have done that", och det var inte trevligt.


Planera rutten redan hemma, planen ger en bra grund och du kan lättare använda informationen som är riktigt rik på internet.

 

vid kaj

I Medelhavet används den sk. mooring. Båten backas till kajen, töjs från bågen till repen som lyfts från botten, aktern töjs till kajen.

 

Förtöjning kräver viss övning, speciellt är backning av båten ofta krävande. Men genom att göra och öva så lär du dig och oftast om ett par dagar kommer besättningen att hitta en lämplig arbetsfördelning och rutin.

Mest krävande är mooring till skepparen / rorsmannen som ansvarar för att backa båten. omständigheterna är ofta utmanande, en liten plats mellan båtar, sidvind, strömmar och många andra störande saker. Man skall vara bestämt och det hjälper alltid när du blir van vid båten och övar i förväg och får en känsla om båtens beteende. Det är också bra att komma ihåg att ju svårare vinden är desto mer bestämd skall man backa, ofta också med högre hastighet. Besättningens arbetsfördelning ska också komma överens i förväg. Allt skall också läggas i ordning i förväg, rep, fendrar etc. 

Det rekommenderas att bekanta sig med mooring på förhand, t.ex. Youtube har många videor om ämnet.

vid boj

Förtöjningslinan fästas i bojen via slingan i bojen. Det går att lyfta bojen upp med en båthage och tränga trossen genom slingan och tillbaka in i båten. Det är också vanligt att använda ett annat rep som en säkerhet.

I några smala vikar kan det också finnas en förtöjninslinan som fästas vid akter, så att båten inte kan rotera runt bojen.
 

Om alla bojar i viken är i bruk och du fortfarande tänker på att stanna och ankrar, kan det vara att vattenområdets ägare tillåter det inte. Andra tar avgift, och vissa låter dig stanna gratis.

i ankaret

Att tillbringa natten i ankaret är alltid magiskt, att vara nära naturen, mörkret samt att vara på egen hand.
 

När du ligger tryggt i ankare, känner du dig som att vara enig med havet. Om det är varmt kan du även sola och simma hela dagen, på kvällen tar du gummibåten och kör till landsbygden till middag eller bara för att titta på miljön. Efter att ha återvänt till båten kan du njuta av musik och levande ljus utomhus på däck med vänner eller familj.
 

De mest populära vikarna kan ha trängsel, och speciellt under högsäsong kan det vara svårt att hitta en lugn och romantisk vik. Erfaren seglare är dock bekant med dem och det är värt att fråga råd från andra seglare.

Vid förankring gäller samma regler som med ankring i allmänt, tillräckligt med ankarkedja ut och se till att båten har plats att vända när vindriktningen ändras. Tummelregel är, ankarkedjan min 4 x vattendjup. Observera att många vikar är djupa, branta och förankringsdjupet finns ofta bara nära stranden. I det här fallet kan förankringen inte vara framgångsrik. Ofta finns det så mycket vegetation på botten att ankaren inte tar fast i botten, men är kvar på grödan. Ankarkedjan på båtar är vanligen ca 50-80 m.

 

Förankring lättas av det faktum att i nästan alltid i det grunda vattnet ser till botten och kan justera ankarets placering. I vissa situationer, om exempelvis vindriktningen förväntas vända eller väder förändras snabbt, överväga att hålla ankarvakt.

Båten töjs ofta också genom att sänka ankaret och samtidigt båten backas nära stranden och töjs till exempel till trädena vid stranden. Det är en bra idé att notera att strandstenarna kan vara skarpa. När du går till land med repet, är det lämpligt att ha simskor för att undvika sår och liknande. Observera också att stränderna kan vara branta och fördjupa sig snabbt. När akter är fast, dra in ankarkedjan och kontrollera att den håller fast. 

Om du vill spendera mycket tid ankrat i egen frid i naturen, bör du segla lågsäsong, tidig vår eller sen höst. Men när som helst, förankringen erbjuder - i stället för överbelastade marinor - lugn, tysta nätter från bilar och annat buller. Njut av din vistelse, god mat och ett glas vin i månskenet samt den fina skärgården.

Försäkra alltid en trygg förankring genom att studera väderprognoserna. Det är också lämpligt att överväga att hålla ankarvakt, om du är osäker, vädret är instabilt, det finns många andra båtar i bukten etc. De vanligaste skadorna på hyrbåtar skapas genom förankring, ankaren håller inte, vinden vänder, etc. och båten träffar stranden eller andra båtar.