LAITURISSA JA ANKKURISSA

 

Hyvän lomakokonaisuuden saa yöpymällä joitakin öitä luonnonsatamassa ja joitakin öitä laiturissa marinassa tai muussa satamassa. Laituriyöpymisten yhteydessä saa usein veneen akut ladattua ja myös ruoka- ja juomatäydennykset onnistuvat kätevästi. Jos kelit ovat helteisiä, kannattaa luonnonsatamamista ottaa ilo irti. Tällöin voi vaikka vain päiväseltään käydä jossakin satamassa kaupassa ja ottamassa vettä. Tällöin säästyy myös laiturimaksuja.

 

 

Useimmiten kaupaullisissa ja monesti muissakin satamissa on laiturihenkilökuntaa joka näyttä paikan ja auttaa veneen kiinnittämisessä. Kannattaa kuunnella laiturivahdin ohjeita. Henkilökunta ottaa usein myös veneen asiakirjat haltuunsa veneen rantauduttua. Älä unohda maksaa ja ottaa asiakirjoja mukaan lähtiessäsi. Joskus maksu peritään käteisellä heti laituriin saavuttua. Jos laiturilla ei näy ketään, odota hetki, monesti joku ilmestyy ja antaa käsimerkin.

 

Suosittelemme käyttämään satamien palveluja huonon sään aikana. Jos purjehdit kauden vilkkaimpana aikana (heinä- ja elokuu), yritä päästä satamaan jo heti puolen päivän jälkeen, koska sen jälkeen voi olla täyttä. Toinen vaihtoehto on varata laituripaikka etukäteen, yhteystiedot satamakirjassa. 

 

Suunnittele

 

Kun suunnittelet reitin huolellisesti ja perehdyt tuuliennusteisiin, löydät käytännössä aina sopivan yöpymispaikan. Periaatteena on aina tehdä "plan A" ja "plan B". On nimittäin hyvä varautua, jos et esim. ehdi ajoissa suunnittelemaasi kohteeseen, laiturit ovat täynnä, sää ei kehitykään niin kuin oli ennustettu tai joku muu juttu ei mene niin kuin oli suunniteltu. 

 

Osa suunnittelua on, varsinkin suosituimmista satamista, on laituripaikan varaaminen etukäteen. Satamakirjassa tai- netistä löydät useimmiten harbour masterin nimen ja numeron, jolle voi soittaa. Olemme käytännössä aina halutessamme onnistuneet varaamisessa. Erityisesti loppuviikosta, lähellä paluusatamaa, ovat satamat täysiä ja varaamisesta on hyötyä.

Internetistä löydät myös palveluita, joiden kautta voi paikan varata. Kroatiassa suosittelemme käyttämään Porthop-palvelua (HUOM. linkki toimii toistaiseksi vain mobiililaitteissa).

 

Kohteeseen saapuminen kannattaa ajoittaa huomioiden myös se, että jos joudut turvautumaan B-suunnitelmaan, on valoisaa aikaa vielä jäljellä ja ehdit vaihtoehtoiseen kohteeseen. Pimeässä, saati sateessa ja tuulessa, on hankalaa löytää ankkuripaikkaa, tiedämme sen, koska "we have done that", eikä ollut yhtään kivaa.

Suunnittele matkareittisi jo kotona, suunnitelma antaa hyvän pohjan ja voit sitä tehdessäsi hyödyntää infoa, jota on internetin kautta todella runsaasti melkein mistä vain Kroatian kohteesta.

 

Laiturissa

Välimerellä käytössä mooring-kiinnitys. Siinä vene peruutetaan laituriin, ja se kiinnitetään keulasta ankkuriköysiin, jotka nostetaan pohjasta, perä kahdella köydellä laituriin.

Kiinnitystapa vaatii jonkin verran harjoittelua, erityisesti veneen peruuttaminen on meille suomalaisille usein vierasta.  Tekemällä kuitenkin oppii ja yleensä jo parissa päivässä miehistö löytää sopivan työnjaon ja rutiinin.

Eniten mooring vaatii kipparilta/ ruorimieheltä, joka vastaa veneen peruuttamisesta laituriin. Olosuhteet ovat usein haastavia, pieni paikka veneiden välissä, sivutuuli, virtaukset ja monet muut häiritsevät tekijät. Määrätietoisuus on hyvästä ja aina auttaa, kun totuttelee veneeseen ja harjoittelee etukäteen väljemmillä vesillä sekä ottaa tuntumaa oman veneen käyttäytymiseen. Hyvä myös muistaa, että mitä kovempi tuuli, sen määrätietoisemmin täytyy peruuttamisen tapahtua, usein myös kovemmalla vauhdilla. Miehistön työnjaon on myös syytä olla etukäteen sovittuna, ketkä hoitavat peräköydet, kuka hoitaa mooring-köyden jne. Kaikki on myös laitettava etukäteen kuntoon, köydet, fendarit jne, ettei viime sekunneilla aleta säätämään.

Mooring-kiinnitykseen kannattaa perehtyä etukäteen, esim. Youtubessa on aiheesta runsaasti videoita. 

Poijussa

Poijussa kiinnistysköysi kiinnitetään poijun alapuolella olevaan silmukkaan. Tavallista on myös käyttää toista köyttä varmistimena. Kiinnittyessä poiju nostetaan venehaalla ylös ja köysi pujotetaan poijusilmukan läpi ja takaisin veneeseen.

 

Joissakin ahtaissa lahdissa on poijussa lisäksi mooring-köysi, joka kiinnitetään veneen perään, näin vene ei pääse pyörimään poijun ympäri.

Jos lahden kaikki poijut ovat käytössä ja ajattelet silti jääväsi ja lasket ankkurin, voi olla, että vesialueen haltija ei anna siihen lupaa, toiset ottavat maksun ja jotkut antavat sinun yöpyä ilmaiseksi.

Ankkurissa

Yön viettäminen ankkurissa on aina maagista, luonnon läheisyys, pimeys, omillaan oleminen. 

Turvallisessa ankkurissa koet olevasi yhtä meren kanssa. Jos on kuuma, voit vaikka ottaa aurinkoa ja uida koko päivän, illalla otat kumiveneen ja ajat maihin illalliselle tai muuten vain katselemaan ympäristöä. Palattuasi veneelle voit nauttia pehmeästä musiikista ja kynttilänvalosta ulkona kannella istuskellen ystävien tai perheen kanssa.

Suosituimmissa lahdissa saattaa olla ruuhkaa ja varsinkin sesonkiaikoina voi olla vaikeaa löytää rauhallista ja romanttista lahtea. Kokeneet kipparit kuitenkin ovat perillä niistä ja vierasatamien väeltä kannattaa kysyä vinkkejä. 

Ankkuroinnissa pätevät samat säännöt kuin muuallakin ankkuroidessa, riittävästi ankkurikettinkiä ulos ja varmista, että veneellä on tilaa kääntyä tuulen suunnan vaihdellessa. Nyrkkisääntö on, ankkurikettinkiä ulos min 4 x veden syvyys. Huomioi, että monet lahdet ovat syviä, nopeasti jyrkkeneviä ja ankkurointisyvyyttä on vain rannan läheisyydessä. Tällöin ei ankkurointi välttämättä onnistu, se on hyvä huomioida paikkaa suunniteltaessa. Usein myös pohjassa on niin paljon kasvillisuutta, että ankkuri ei pureudu pohjaan vaan jää kasvuston päälle. Ankkurikettinkiä veneissä on yleensä n. 50- 80 m.

Ankkurointia helpottaa yleensä se, että matalammassa vedessä käytännössä melkein aina näet pohjaan saakka ja voit päätellä ankkurin sijainnin. Joissakin tilanteissa, jos esim. tuulen suunnan odotetaan kääntyvän tai säätilan muuttuvan nopeasti, kannattaa harkita ankkurivahdin käyttämistä.

 

Monesti kiinnitytään myös siten, että lasketaan ankkuri ulos ja samalla peruutetaan lähelle rantaa ja kiinnitetään vene perästä esim. rannan puihin. Kiinnitysköysiä rantaan vietäessä on hyvä huomioida, että rantakivet voivat olla teräviä. Uimalla köysiä vietäessä on syytä laittaa jalkaan uimatossut haavojen ym. välttämiseksi. Huomioi myös, että rannat ovat voivat olla jyrkkiä ja syvenevät nopeasti. Kun perä on kiinni, kiristetään ankkurikettinkiä ja varmistutaan, että se pitää.

 

Jos haluaa viettää lomaansa paljon ankkurissa ja omassa rauhassa luonnon helmassa, kannattaa purjehtia sesongin ulkopuolella, aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä. Mutta olet seilaamassa mihin aikaan tahansa, ankkurointi tarjoaa - ruuhkaisten marinoiden sijasta - rauhallisuutta, hiljaisia öitä kaukana autoista ym. melusta. Nauti olostasi, hyvästä ruuasta ja viinilasillisesta kuunvalossa sekä hienosta saaristosta.

Varmista aina turvallinen ankkurointi perehtymällä sääennusteisiin. Myös ankkurivahdin pitämistä kannattaa siis harkita jos tunnet epävarmuutta, sää on epävakainen, lahdella on paljon muitakin veneitä tms. Yleisimmät vahingot vuokraveneille syntyvät juuri ankkuroinnin yhtedessä, ankkuri ei pidä, tuuli kääntyy tms. ja sen seurauksena vene törmää rantaa tai toisiin veneisiin.

Ankkuripaikasta voit myös joutua maksamaan vesialueen omistajille. Jos olet pysähtynyt vain lounaalle tai uimaan, maksua ei useinkaan peritä.