KROATIA

Kroatia, purjehduslomailun ehdottomasti suosituin kohde. Eikä ihme, maan rannikolla ja saaristossa on loputon määrä mielenkiintoisia käyntikohteita; saaria, luonnonsatamia, pikkukyliä ja kaupunkeja.

Kroatiasta löydät rauhallisia poukamia, joissa on pieni hiekkaranta, tai jylhiä lahtia, joissa kalliot kohoavat jyrkkinä kymmenien metrien korkeuteen. Pitkä rannikko ja lukuisat sitä myötäilevät saaret tarjoavat hienot mahdollisuudet purjehtia lyhyempää tai pidempää matkaa, rauhallisesti tai vaudikkaasti ja tehdä laatia vaihtelevia reittejä.

Kroatia, Dalmatia

Kroatiaa on kutsutaan myös Dalmatiaksi. Historiallisesti se tarkoittaa nykyisen Kroatian keski- ja eteläosaa.

 

Kroatia voidaan jakaa karkeasti pohjois-, etelä- ja keski-Dalmatiaan. Saariston osalta kaikki ovat erilaisia. Pohjois-Dalmatiassa on eniten saaria, ne ovat pieniä ja välimatkat lyhyitä. Helminä Kornatin ja Krkan kansallispuistot.

Keski-Dalmatian leimallisin  piirre voisi olla turistikohteiden ja pikkusatamien yhdistelmä.

Etelä-Dalmatiasta ovat Korculan saari ja kaupunki, sekä Dubrovnik. Siellä on paljon pienen pieniä kyliä ja ankkurilahtia ravintoloiden laitureineen. Mljetin kansallispuisto on upea kohde ja Elefiti islandsilla rannikon tuntumassa on paljon mielenkiintoisia kohteita.

Monipuolinen luonto

Kroatian luonto on upea, kerrassaan henkeäsalpaava. Vuoret - Velebit pohjoisessa ja  Biokovo Keski-Dalmatiassa ja etelässä luovat dramaattiset raamit rannikolle mereltä käsin katsottuna.

 

Saaristoa sanotaan Euroopan upeimmaksi ja yhdeksi maailman kauneimmista. Saaristo onkin hurmaava, voit tunnelmoida jo seuraavasta määränpäästä edellistä lähtiessä, koska välimatkat ovat lyhyitä. Liki jokaisen legin ja päivämatkan päässä on useita hienoja kohteita. Useimmiten on myös aikaa viettää lounas- tai uimatauko ankkurissa jossain tuhansista lahdista, tai kellua keskellä sadan metrin syvännettä ja uida. Parhaassa tapauksessa voit nähdä delfiinien esittelevän taitojaan tai miekkakaln hyppivän, kerran yksi venekuntamme näki jopa kaskelotteja.

Jos haluat perehtyä tarkemmin Kroatian rannikkoon ja saaristoon, voi myös suositella kirjaa "777 harbours and anchorages. Eastern Adriatic, Slovenia, Croatia, Montenegro, Albania. Pilot Book". Kirjan saa mm. Amazonin verkkokaupasta. Myös muita pilottikirjoja, kuten esim. Trevor ja Dinah Thompsonin "Adriatic Pilot", voi suositella.

Tässä esittelemme vain rannikon tunnetuimpia kohteita.

 

Splitin/ Trogirin seutu, keski-Dalmatia

 

Jonkun mielestä aidointa ja oikeaa Kroatian rannikkoa. Täällä on eletty ja viljelty maata, nautittu  viinistä, sodittu ja rakennettu vuosituhantisen ajan. Split ja Trogir ovat pullollaan historiallisia kohteita ja nähtävyyksiä. Trogirin 200-luvulla perustettu vanhakaupunki on Unescon maailmanperintökohde.

 

Saaristossa on myös paljon erilaisia historiallisia kohteita, luonnon nähtävyyksiä, ihania poukamia, viehättäviä pikkukaupunkeja ja kyliä. Saarilla ruokakulttuuri kukoistaa ja viiniä viljellään edelleen. Splitin edustan saaret ovat turistien suosiossa, erityisesti Brací ja Hvar.

Brac

 

Brać on saarista suurin ja lähimpänä Splitiä ja Trogiria. Siellä louhitaan brac-nimistä kiveä, josta on rakennettu mm. Splitin Diocletianuksen ja Wienin parlamenttitalo. Jos päätät purjehtia Bracín pohjoispuolella, pistäydy Pucíscán hurmaavassa pikkukylässä, voit nähdä kivilouhoksen matkalla kylään. Saaren kaakkoiskulmalla on Povljan viehättävä kylä jonka vieressä Lukan iso ankkurilahti. Bracín saarella on myös metsäoppilaitos.

Milnan viehättävä kaupunki on länsirannalla, reitin varrella Splitistä ja Trogirista ulos saaristoon. Milnassa on ACI Marina ja polttoainepiste. Mainittakoon myös pari viehättävää poukamaa Milnan lähettyvillä: Bobovisca ja Osibova. Etelärannalla Bolissa sijaitsee Kroatian kuuluisin ja eniten kuvattu hiekkaranta Zlatni Rat.

Hvar

Hvarin saari on Kroatian tunnetuin turistisaari. Hvariin järjestetään lomamatkoja ympäri Eurooppaa ja loistoristeilijät maailmalta pysähtyvät mielellään Hvarin kaupungin edustalle. Hvarin kaupungissa saattaakin bongata julkkiksia.

Hvar on muutakin kuin samanniminen pääkaupunkinsa, joka on toki tutustumisen arvoinen, mutta saarella on paljon muutakin. Veneellä ei ole järkevää yrittää Hvarin kaupunkiin, jonka satama on paitsi ahdas, myös altis merenkäynnille. Muutaman mailin päässä kaupungista,  Hvarin edustalla on Pakleni Islands. Kaunis ja suosittu saariryhmä, jossa on lukemattomien ankkurilahtien lisäksi myös ACI Marina Palmizana. Iso marina palveluineen, ja sieltä pääsee kätevästi taksiveneellä Hvarin kaupunkiin.

Palmizanan toisella puolella on upea Vinogradiscen  lahti, jossa sijaitsee mm. Zorin ravintola, jonne kannattaa varata pöytä etukäteen. Palmizana Islandseilla on muitakin mukavia ankkurilahtia kuten Stipanskan lahti sekä Marinkovacin ja Planikovacin rannat.

Jos Hvar on jetset paikka, niin Stari Gradin kaupunki hurmaa toisenlaisella tunnelmallaan. Sen sanotaan olevan Kroatian vanhin kaupunki, jonka jo kreikkalaiset ovat perustaneet. Kaupunki on myös nimeltään Vanha Kaupunki – Stari Grad. Kaupungin rannassa on laituri, josta saa sähkön ja veden. Lahdelle, kaupungin edustalle, voi jäädä poijuun keulakiinnitykseen. Lisäksi pitkän lahden vasemmalla puolella (pohjoispuolella) on matkan varrella lukemattomia hienoja, suojaisia ankkuripaikkoja mm. Tiha. Stari Gradin vanhakaupunki on yksi suosikeistamme. Siellä on myös suosikkiravintolamme Antika, joka on aina täynnä. Pöytä siis kannattaa varata etukäteen.

Hvarin saaren lounais- länsi- ja luoteisranta on täynnään suojaisia ankkurilahtia. Pohjoisrannalla on ehdottomasti tutustumisen arvoinen pikkukylä Vrboska. Pitkän, suojaisan lahden perällä oleva, pikku-Venetsiaksi kutsutt yhteisö. Kylän keskellä mäellä on mielenkiintoinen erittäin vanha kirkko, johon kannattaa tutustua. Vrboskassa kannattaa kierrellä enemmänkin, sieltä löytää mukavia paikkoja:  viininvalmistamo, viinitarhoja, uimaranta niemen toiselta puolta ja jopa nudistiranta niemen kärjestä. Kauniit sillat vievät jokena jatkuvan kanaalin yli. Täällä on kylän laiturin lisäksi ACI Marina Vrboska.

Ihan muutama maili eteenpäin Vrboskasta on Jelsan kaupunki. Jelsaa kehitetään nykyään kovasti ja Jelsan ympäristöstä löytyy mm. loma-asuntoja vuokralle. Pokrivelikin dramaattinen lahti on Jelsasta vielä jonkin verran itään. Saaren itäkärjessä on Sucurajin viehättävä pikkukaupunki.

Hvarin eteläpuolella ei paljon lahtia ole. Milnan pikkukylä, lähellä Hvarin kaupunkia, kannattaa katsastaa, vieressä on myös muutama muu tutustumisen arvoinen kylä rannalla. Etelärannalla voi käydä vaikka autolla, jos viipyy saarella joskus pidempään.

Scedron saari on varsinainen erakko Hvarin eteläpuolella. Siellä on vain muutama talo. Neljä  ankkurikelpoista lahtea Monastir ja Lovice. Lovice isompi ja siten ehkä ”käyttökelpoisempi”, mutta myös vilkkaampi. Lahdella on kaksi isompaa haaraa ja kummankin pohjukassa ravintola. Itse olemme kokeilleet oikeanpuoleisen lahdenperukan ravintolaa. Persoonallinen konoba, jota isännöi vanha pariskunta. Saatavilla tuoretta kalaa, jota isäntä itse käy pyytämässä. Kerrassaan viehättävä paikka.

Solta

Solta - Bracin naapurisaari -  on ihana, perinteinen, kroatialainen saari. Maslinican pikkukylä itärannikolla houkuttelee purjehtijoita. Aivan "nurkan takana" eli eteläisen niemen toisella puolella on Sesulan erinomainen ja suojaisa ankkurilahti. Sesulasta on vain lyhyt kävelymatka Maslinican kylään.

Saaren pohjoisrannikolla on Rogacin kylä, jonne toimii myös lauttayhteys mm. Splitistä. Rogacissa on polttoainepiste, jossa on perjantaipäivisin aikamoinen ruuhka. Kylässä on myös laiturit ja siellä voi yöpyä, mutta paikka ei ole erityisen viehättävä. Toisin on Necujamin lahti; kaunis, iso lahti, jossa ankkuroimiseen sopivia paikkoja löytyy. Voi myös kiinnittyä laituriin. Necujam on sopiva paikka lounastaa ja uida ankkurissa, mutta miksei myös yöpymiseen soveltuva. Necujamiin on viime vuosina noussut hotelleja ja loma-asutusta. Stomorskan kylä, Necujamista muutama maili itään, on eriyinen suosikkimme, äärimmäisen kaunis varsinkin illalla.

Solta etelärannikolla on mukavia uimiseen sopivia lahtia mm. Livka, Vela Travna ja Stracinska. Kaikki lahdet ovat avoimia kaakon puoleisille ja eteläisille tuulille.

Vis- Adrianmeren helmi

Visin saari on Lastovon ohella matkailullisesti koskemattominta Kroatian saaristoa. Saari avattiin turisteille vasta noin parikymmentä vuotta sitten. Pääelinkeinona ovat kalastus ja viininviljely, 20% saaren pinta-alasta on viininviljelyssä. Saaren omia viinejä ovat mm. Vugava ja Plavac.

Kalastajien tukikohtana on vuosisatoja ollut Komizan kalastajakylä saaren lounaisrannikolla. Siellä elää edelleenkin vahva kalastusperinne ja esim. kala- ja äyriäisravintolat ovat ihan huipputasoa kylässä. Täältä, jos mistä, saa hummeria.

Visiä asuttivat jo antiikin aikoina kreikkalaiset, silloin sen nimi oli Issa.  Vis on Adrianmeren vanhin asutuskeskus.

Nykyistä Visin kaupunkin lahtea kreikkalaiset käyttivät luonnonsatamana.  Sama luonnonkaunis satama on edelleen  monien veneilijöiden suosiossa. Molemmat sekä Visin kaupunkin satama ja Komizan satama, ovat erittäin suosittuja yöpymiskohteita. Visin kaupungissa on kaksi satamaa; kaupunginranta ja lahden itäpuolella Kutin satama.

Kutista saa sähköä ja vettä, kaupunginrannan laitureissa on myös WC ja suihkut. Sesonkiaikana, keskikesällä, Vis on todella suosittu kohde ja täältäkin voi bongata julkiksia.

Lahdella voi olla myös ankkurissa ja poijussa.

Koillisen Stoncican niemimaan vieressä on Stoncican viehättävä lahti suosittuine ravintoloineen. Mainio ankkurikohde ellei tuule pohjoisesta. Myös pohjoispuolelle Rogaciciin, Gradaciin ja Okljucnaan voi ankkuroida.

 

Komizaan on vähän pidempi matka, mutta se kannattaa. Pieni kalastajakylä täyttyy illan mittaan veneilijöistä ja redillekin on mahdollisuus jäädä, jos laituriin ei mahdu. Täältä löytää siis lukuisa kalaravintoloita ja kylä on erittäin viehättävä. Joka vuosi, marras-joulukuun vaihteessa, täällä poltetaan vanha puuvene kylän kalastajien suojelupyhimuksen St. Nicolasin kunniaksi. 

 

Bisevo

 

Muutama maili Visistä lounaaseen sijaitsee Bisevon saari. Se on kuuluisa Sinisistä luolistaan. Auringonvalo heijastuu luolissa sinisenä, näky, joka on parhaimmillaan aamupäivällä. Bisevoon tehdään veneretkiä Komizasta, Hvarista, Bracista ja mantereelta. Ankkurointia yön yli ei suositella Bisevolla, koska siellä ei ole riittävän suojaisia lahtia. Mezuporatin ja Balunin lahdille, Sinisten luolien lähistölle,  voi ankkuroida hetkellisesti, jos käy luolissa. Jonkun on kuitenkin hyvä jäädä vahtimaan venettä. Kätevämpää on tehdä muutaman tunnin opastettu veneretki esim. Komizasta käsin.


Dubrovnik, Etelä-Dalmatia

Kroatian eteläinen rannikko ja saaristo vehreää ja kasvillisuuden peittämää. Saaristoa dominoivat suuret Mljetin ja Korculan saaret, rannikon läheisyydessä pitkät niemimaat ja pient saarten kirjo, joka tarjoaa jännittäviä, suojaisia lahtia. Erityisesti rannikon läheisyydessä näkyy se, että Dubrovnikin ylimistö on pitänyt niitä lomakohteinaan.

Eteläiseen saaristoon lähdet joko Dubrovnikista tai Slanosta, myös Plocessa jonkin matkaa pohjoiseen on veneitä.

Purjehdukset suuntautuvat yleensä rannikko ylös luoteeseen. Kaakkoon, alas rannikkoa, ei juuri kannata lähteä, jollei suuntaa Montenegroon

Mljet

 

Mljetin saari Etelä-Dalmatiassa on Kroatian metsäisin saari. Se on Adrianmeren suurin saari purjehdittaessa etelästä pohjoiseen. Vaikka turismi lisääntyy Mljetilläkin, siellä on vielä paljon luonnonrauhaa ja pohjoisosa saaresta onkin kansallispuistoa. Merestä saa paljon kalaa ja ravintoloissa sitä on tarjolla.

Etelärannalla ei ole yöpymiseen soveliaita paikkoja, paitsi saaren kaakkoisosassa oleva Saplunaran ankkurilahti. Rannalla on loma-asutusta ja muutama ravintolakin. Saplunara on sopivan päivämatkan päässä Dubrovnikista ja soveltuu siis hyvin joko ensimmäiseksi tai viimeiseksi yöpymispaikaksi.

Saaren itärannan tuntumassa on kaksi saarta: pienempi Mali Skolj ja suurempi Veliki Skolj. Mljetin ja pikkusaarten välinen salmi sopii myös ankkuroitumiseen, vaikka ei kovin suojainen olekaan. Rannasta pääsee Mljetin saaren yhteen parhaimmista ravintoloista, Stermasiin. Sillä on muutama poijukin rannassa.

Pohjoisrannalla on usea mukava kylä tai lahti. Ensimmäinen, Okuklje, on ehdottomasti yksi suosikkipaikoistamme. Lahden pohjukasta on pieni kylä, jossa muutama ravintola laitureineen. Heti lahden suulla, oikealla, on Konoba Maestralin laiturit. Itse ravintola on lahden toisella puolella, kävellen matka kestää noin 10 minuuttia. Omistaja hakee pyydettäessä myös kumiveneellä ravintolaan. Ravintolaa pitää veli ja sisar, jotka talviaikaan asuvat Dubrovnikissa ja muuttavat perheineen kesäksi saarelle. Kerrassaan viehättävä paikka, erinomainen palvelu ja hyvä ruoka. Omistaja juttelee mielellään asiakkaiden kanssa. Okukljessa kannattaa nähdä pieni vaiva ja kiivetä ylös mäelle kirkolle, josta avautuu upea näköala kylän ylle.

Seuraava suosikkipaikkamme on heti muutaman mailin päässä sijaitseva Prozuran pikkukylä ja kylän ulkopuolella, rannalla oleva Konoba Marijana, joka on kuuluisa äyriäisistään ja vuohenjuustostaan. Syksyllä 2014 söimme täällä parhaan risoton koskaan. Ravintolan laituriin mahtuu 2-4 venettä, koosta riippuen. Myös ankkuriin ja poijuun voi jäädä, edustalla olevat pikkusaaret tarjoavat osittaista suojaa pohjoistuulilta. Prozuran lahti on myös mainio lounasankkuri tai vain uintiankkuri. Itse kylässäkin on muutama venepaikka.

Seuraava kylä on Sobra. Tänne pääsee myös lautalla ja täältä saa polttoainetta. Kylä ei ole ollenkaan niin viehättävä kuin edelliset, mutta tarjoaa toki tarvittaessa yöpaikan. Tieltä, joka vie Prozurasta Sobraan, on kuvankauniit näköalat Adrianmerelle.

Seuraava mahdollinen laituripaikka on vasta Kozrarican laituri, pienen pieni muutaman talon kylä juuri ennen kuin tullaan Polaceen menevään salmeen.

Polacen kylä lienee yksi saarten eniten vierailluista purjehduskohteista Kroatiassa. Kylä sijaitsee erittäin suojaisan lahden perukalla. Matka sinne purjehditaan monien pienten saarten suojassa, joista löytyy paljon ankkuroitavaksi sopivia poukamia ja rantoja. Täällä näkee redillä todella isojakin veneitä, koska tilaa ja syvyyttä niille riittää. Kylässä on monta ravintolaa ja ravintoloiden laitureissa voi yöpyä. Useassa on sähkö, jopa vesi. Hintana on ainoastaan illallinen kyseisessä ravintolassa. Kannattavaa siis. Lahden pohjukassa on vanhan linnoituksen rauniot. Raunion vieressä myydään pääsylippuja kansallispuistoon. Tässä osassa kansallispuistoa on kaksi kuuluisaa sisäjärveä: Malo Jezero ja Veliko Jezero. Pienen järven, Malo Jezeron saarella on benediktiiniläisluostari. Sinne voi tehdä veneretken kansallispuiston opastuskeskuksesta, järven rannalta. Järvelle voi tehdä kävelyretken Polacesta.

Toinen suosittu kohde Mljetillä on muutaman mailin päässä, saaren länsipuolella oleva Pomena. Pomena on kaunis pikkukylä, jossa on jopa hotelli. Täältä on hiukan lyhyempi matka sisäjärville. Kylän rannassa on laiturit, lisäksi usean ravintolan laiturissa voi yöpyä. Maksuna toimii illallinen ravintolassa. Pomenan kylästä mailin verran etelään on Lovkan iso ankkurilahti. Se on suojainen ja rauhallinen yöpymiskohde. Ranta on asumaton, tie kiertää sitä ja, kun kumiveneellä pääsee rantaan, voi täältä käydä Pomenan kylässä vaikka kaupassa.

Lastovo

 

Kuten Vis, on myös Lastovo ollut maantieteellisesti Kroatialle merkittävä puolustuksen kannalta. Siksi se on avattu matkailijoille vasta parikymmentä vuotta sitten. Puolustuksesta muistuttavat laivaston käytössä olleet luolat ympäri saarta. Kuten Vis, myös Lastovo on siis ollut eristyksissä, mutta matkailuun liittyvät asiat ovat alkaneet vähitellen muuttua.

 

Lastovoon liittyy luoteisrannikolla Prezban saari sillalla. Molemmin puolin siltaa on hienoja ankkuroitumispaikkoja, mutta myös muutama laituri. Pohjoispuolen lahti on nimeltään Mali Lago. Lahden perukalla on pieni kylä, myös laituri löytyy. Eteläpuolen lahti on nimeltään Velji Lago, siellä on myös hotelli Pasadurin laiturin mooringit fasiliteetteineen. Velji Lagon lahdella on useita erittäin suojaisia ankkuripaikkoja. Lastovon lauttayhteys toimii Velji Lagossa olevan Ublin kautta. Täältä saa myös polttoainetta ja kylässa on pari kauppaa ja postikin.

 

Lastovon etelärannalla, hiukan Ublista itään, on erittäin suojainen Skrivena Lukan iso ankkurilahti. Skrivena Luka käännetään englanniksi "Hidden Bay" ja se on nimensä mukaisesti juuri sellainen. Lahtea on vaikea nähdä avomereltä. Lahdella on yksi ravintoala laitureineen "Porto Rosso". Hyvät laiturit, sähkö, vesi, suihkut. Iso ravintola, joka täyttyy ääriään myöten iltaisin. Pöytä kannattaa siis varata, jos mielii syödä ravintolassa. Ravintolan perällä on hieno pekauuni.

 

Lastovon pohjoisrannikolla on Zaklopatican viehättävä pieni kylä suojaisassa lahdessa. Kylässä on pari ravintolaa, itse olemme kokeilleet Augusta Insulaa. Ravintoloiden laiturit ovat luonnollisesti ilmaisia, jos ruokailee ravintolassa. Zaclopaticasta käsin voi tutustua Lastovon kaupunkiin, joka sijaitsee muutaman kilometrin päässä sisämaassa. Pieni kaupunki on erittäin mielenkiintoinen 1500-luvulta peräisin olevine taloineen ja kivikatuineen. Taloissa on erikoiset savupiiput, kuin minareetit. Lastovon kaupungissa on pankki, posti, lääkäriasema, turisti-info ja muutama kauppa.

Elafiti -saaret ja Peljasecin niemimaa

Elafiti -saaret sijaitsevat Dubrovnikin edustalla rannikon läheisyydessä lluoteeseen. Näillä vehmailla saarilla, Kolocep, Sipan ja Lopud on paljon suojaisia ankkurilahtia. 

Saaret rajoittuvat Peljasecin nimeimaahan, joka jatkuu niistä eteenpäin aina Korculan saarelle saakka. Pejasecin niemimaan ja mantereen kainolossa on mielenkiintoinen Stonin pikkukaupunki. Kaupungissa on Euroopan pisin kaupunkimuuri. Alue on tunnettu äyriäisistään. Stonissa onkin useita hyviä kalaravintoloita.

 

Korcula - Marco Polon saari

 

Korculan saari lähellä Peljesacin niemimaata on Kroatian toiseksi metsäisin saari.

 

Kreikkalaiset aikoinaan kutsuivat Korculaa Korkyra Melainaksi. Saaren pääkaupunki on nimeltään myös Korcula. Se on tyypillinen keskiaikainen pikkukaupunki, pienois-Dubrovnik, kuten jotkut sanovat.

Korcula houkuttelee matkailijoita, ja se saattaa olla hyvinkin ruuhkainen sesonkina. ACI-Marina Korculassa on hyvä olla hyvissä ajoin keskikesällä. Kaupungissa on myös toinen laituri niemen toisella puolella. Pohjois- ja länsituulella se on vain ikävästi merenkäynnille altis.

 

Marco Polon (1254-1324), kuuluisan maailmanmatkaajan, kerrotaan syntyneen Korculassa. Hänen nimeään kantavia putiikkeja ja ravintoloita on riittämiin kaupungissa. Pienellä kukkulalla sijaitseva vanhakaupunki on nätti kapeine kujineen. Korculasta löytyy historiaa, taidetta ja kulttuuria. Korculan kaupungin edustalle, Badijan saaren eteläpuolelle voi myös ankkuroida. Rannalla on fransiskaaniluostari. Jos et halua Korculan hälinään, rauhallisempi yöpymispaikka voi olla Lumbardan kylä muutama maili Korculasta etelään. Sieltä on bussiyhteys kaupunkiin.

 
Saarella on muitakin mukavia paikkoja. Brnan pikkukylä puolessa välissä etelärannikkoa on hurmaava. Purjeveneen voi ankkuroida keskelle kylän lahtea tai niemen toiselle puolelle pienempään lahteen. Ankkurimaksu kerätään kummassakin paikassa. Länteen purjehdittaessa päästään Prizban kylään. Kylässä on loma-asutusta, niemen kummallakin puolella pieni lahti. Lännenpuoleisen lahden aallonmurtajalle voi kiinnittyä. Ihan lounaisrannikolla on Tri Luken ankkurilahti. Parhaimman suojan saa lännenpuoleisilla rannoilla, mutta on hyvä muistaa, että lahti on avoinna hyvin koko eteläiselle Adrianmerelle. 


Korculan länsikärjessä on Vela Lukan kaupunki ja kaupunkia ympäröivässä isossa lahdessa muutama ankkurointiin sopiva pienempi lahti mm. matalahko Gradinan lahti.    Vela Luka on isompi paikka ja täältä saa polttoainetta ja bunkraukseen sopivia ruokakauppoja löytyy. Myös apteekki, sairaala ja posti on.

 
Pohjoisrannalla kannattaa pistäytyä mm. Prigradican ja Radiciscen pikkukylissä, joissa voi myös yöpyä. Mukavia lounas- ja uintiankkureita - miksei hyvällä ilmalla myös yön yli - ovat Knezan, Vrbovican ja Banjan lahdet.

 

Pohjois- Kroatia

Tässä keskitymme Sibenikin seutuun, joka on suomalaisten kannalta vielä hyvien yhteyksien päässä, n. tunti Splitin lentoasemalta.

 

Hieman pohjoiseen Sibenikistä sijaitsee Biograd, josta suunnataan suurin piirtein samoille seuduille kuin Sibenikistä. Vielä pohjoisempana, n. kahden tunnin matkan päässä Splitin lentoasemalta on Zadar, jossa sielläkin, kuten Biogradissa, on hyvin tarjolla charterveneitä. 

 

Istrian niemimaan eteläkärjestä, Pulasta, on helppo suunnata Kroatian pohjoiseen saaristoon. Istrian niemimaa on hienoa aluetta, Kroatian Parma; viiinin, tryffeleiden ja oliiviöljyn alue. Pulaan on suoria lentoyhteyksiä kesällä sesonkiaikaan.

Sibenikistä (ja myös Biogradista) lähdettäessä pääkohteena ovat useimmiten Kornatin ja Telastican kansallispuistot, ns. Kornatin saaristo. Usein reittiin yhdistetään käynti Krkan putouksilla Krkan kansallispuistossa. Vierailu putouksilla edellyttää matkaa Krka-jokea ylös Skardinin kaupunkiin. Joella ei voi purjehtia, mutta matka on siitä huolimatta elämys, joki on kanjonimainen rantojen noustessa jyrkkinä kummallakin puolella. Krkan putoukset ovat yhtä lailla elämys, jopa huikea sellainen. Skradinin pikkukaupunki on pieni ja vilkas. Täynnä hyviä ravintoloita. Kaupungissa on ACI marina, lahdelle kaupungin edustalle voi myös ankkuroida.

Sibenikistä ja varsinkin Biogradista  lähdettäessä voi houkutuksena olla purjehtia Pasmanin ja Ugljanin saarten itäpuolitse luoteeseen. On hyvä huomioida, että saarten välinen silta on niin matala, että sitä eivät kookkaammat purjealukset maston korkeuden pysty alittamaan. Tällöin on käännyttävä takaisin, tai kierrettävä pohjoiskautta Ugljanin saaren ympäri.

 

Prvic

 

Prvicin pieni saari on vain 5nm:n päässä Sibenikistä. Täällä on kaksi viehättävää lahtea Sepurine ja Prvic Luka. Luka Prvicissa voit yöpyä joko laiturissa tai lahdella poijussa. Sepurinessa on laiturit ja hiukan kylän ulkopuolella ainakin ankkurointi mahdollisuus. Saari on ihanteellinen ensimmäiseksi yöksi, jos pääset lähtemään lauantaina eikä ole aikaa mennä pidemmälle. Myös viimeisen yön voi täällä viipyä. Ei ole mitään kiirettä luovuttaa venettä, kun on vielä koko päivää aikaa nautiskella. Kauppoja ja ravintoloita.

 

Zlarin


Zlarin suurempi saari on yhtä lyhyen matkan päässä Sibenikistä. Saarella on muutama ankkurointiin sopiva lahti, lähinnä Magarna ja Vodena, saaren kaakkoisrannalla. Lisäksi tietenkin pikku kylä, saaren nimen mukaisesti, Zlarin.  Kylässä on laiturimahdollisuus, mutta myös ankkuriin redille voi jäädeä. Kauppoja ja ravintoloita. 

 

Kaprije ja Kakan


Vierekkäiset saaret, josta löytyy useampi pysähdys- tai yöpymispaikka. Kaprijen saaren kaakkoisrannalla on Mala Nozdran mukava ankkurilahti. Rannalla on parikin konobaa. Vastakkaisella rannalla eli luoteeseen avoinna olevan lahden pohjukassa on Kaprijen kylä. Täällä pääsee kiinnittymään laituriin ja myös ankkuriin/poijuun voi jäädä. Muitakin ankkuroimiseen sopivia pikkulahtia on erityisesti pohjois- ja koillisrannoilla.


Kakin saaren Kaprijen puoleisella rannalla on viehättävä ankkurilahti, Podkucina. Lahtea suojaa pohjoisesta Mali Borovnjakin ja Veli Borovnjakin saaret. Täällä voi yöpyä turvallisesti poijussa. Rannalla konoba, osa poijuista ”lähikonoban”, osa poijuista taas eteläisen niemen tosiella puolella oelvan Kooba Paradison. Omistaja hakee taxiveneellä. Täällä Uvala Traticassa on myös konoban oma laituri. Kaunis ranta.  
 

Zirje


Uloinpana näistä ns. off-lying islandseista sijaitsee Zirjen saari. Se on myös suurin saari. Zirjen saarella on monenlaisia yöpymiskohteita; Vela ja Mala Stupican erittäin suositut ankkurilahdet saaren eteläkärjessä ja Tratinskan lahti luoteessa. Pohjoisessa sijaitsee Mikavican lahti ja itärannikolla suojaisa Koromasna. Mikavicassa on pieni laituri, johon ankkuria apuna käyttäen voi kiinnittyä. Poijuja. 


Stupican lahdet ovat usein hetken pysähdyspaikka etelästä pohjoiseen – tai päinvastoin- purjehtijoille. Lahtia ei pidetä muuten erityiseen kauniina. Vela Stupican rannalla on bysanttilaisen linnan rauniot. Lahdella on poijutkin. Tratinskan lahdella on myös poijuja käytössä. Kummallakin lahdella on jonkin verran asutusta. Tratinskasta muutama maili etelään on yksi Adrianmeren kuvauksellisimmista majakoista, Blitvenica. 
Saarella on yksi isompi kylä, saaren ”pääkaupunki” Luka Muna. Munassa on laiturit ja mahdollisuus bunkraukseen, myös ravintoloita. 


Aktiiviselle purjehtijalle saaren vaellus- ja pyöräilyreitit mahdollistavat myös muunlaisen liikkumisen.
 

Murter

 

Off-lying islandseista pohjoiseen, lähellä mannerta on Munterin monipuolinen saari. Saaren pääkaupunki on samanniminen ja sijaitsee saaren pohjoisosassa. siellä on myös isohko marina Hramina. Munterin kaupungissa on ravintoloita, kahviloita ja kauppoja. Lahtea suojaa mukavasti muutama pienempi saari lahden suulla.  Betinan kylä on Munterin kaupungista  pari mailia itään.

 

Murter on yhteydessä mantereeseen Tisnon sillan kautta. Salmesta ei pääse läpi kuin muutaman kerran päivässä, kun silta avataan. Tisnossa on vieraslaiturit ja ravintoloita sekä kauppoja. Saaren itärannalla on myös iso ACI Marina Jezera. Jeserasta muutama maili etelään sijaitsee Hrbosnjakin lahti ja pienet saaret. Paikka on sopiva ankkurointiin ja ankkuri pitää hyvin hiekkapohjassa. Lahti on avoin koillisen ja kaakon tuulille, mutta muuten suojaisa. Saaren länsirannalla on pari ankkurilahtea mm. Sv. Nikola, vanha kalastajakylä ja siitä pohjoiseen,  Kosinara. Kosinarassa on mukava käydä uimassa ja lounaalla, mutta saattaa olla levoton yöpymiseen. Rannoille levittäytyy nimittäin iso leirintäalue.

 

 

Zut

 

Zut saari sijaitsee aivan Kornatin kansallispuiston eteisessä. Maisemaltaan se alkaa muistuttaa Kornatin tunturimaista saaristoa. Paljasta ja karua, mutta niin kaunista. Murterista tai Pasmanista kannattaa purjehtia suoraan länteen, joko ACI Marian Zutiin tai sen etelän puoleiseen lahteen Strunaciin, jonka rannalla konoba. Strunacin niemen eteläpolella on vielä Hijacan lahti, jota suojaa Gustacin saari. Lahti on kaunis ja ihanteellinen yöpymiseen. Rannoilla muutama konoba, joiden poijuun voi myös kiinnittyä.  

 

 

Katso myös