

PURJEHDI KROATIASSA
Suosituin purjehduskohde
Kroatia, purjehduslomailun ehdottomasti suosituin kohde. Eikä ihme, maan rannikolla ja saaristossa on loputon määrä mielenkiintoisia käyntikohteita; saaria, luonnonsatamia, pikkukyliä ja kaupunkeja ja ennen kaikkea, valtava määrä korkealuokkaisia charterveneitä, liki 2.500 venettä.
Yhtenä syynä Kroatian suosioon ovat myös hyvät yhteydet. Lentoyhteyksiä on etelä-Kroatiaan purjehtimaan lähtiessä Dubrovnikiin ja keski-Kroatiaan Splitiin. Pohjoisessa Pulaan on myös sesonkiaikana lentoja.
Purjehduslomailijoiden palvelut ovat myös korkeatasoisia.
Jos haluat perehtyä tarkemmin Kroatian rannikkoon ja saaristoon, voi suositella kirjaa "777 harbours and anchorages. Eastern Adriatic, Slovenia, Croatia, Montenegro, Albania. Pilot Book". Kirjan saa mm. Amazonin verkkokaupasta. Myös muita pilottikirjoja, kuten esim. Trevor ja Dinah Thompsonin "Adriatic Pilot" kirjaa voi suositella.
Tutustu myös Kroatian saariston kansallispuistoihin.
Dalmatia
Kroatiaa kutsutaan myös Dalmatiaksi, joka oli historiallinen alue kattaen nykyisen keski- ja etelä-Kroatian. Tämän päivän Kroatia voidaan jakaa karkeasti etelä-, keski- ja pohjois-Kroatiaan. Saariston osalta kaikki ovat erilaisia.
Keski-Kroatian, Splitin- Trogirin seudun ja hieman pohjoisempana Sibenikin-Zadarin seudun, leimallisin piirre on turistikohteiden ja pikkusatamien yhdistelmä. Keski-Kroatia on myös charterveneilyn ehdoton keskus.
Etelä-Kroatiassa ovat Korculan saari ja kaupunki, sekä Dubrovnik. Siellä on paljon pienen pieniä kyliä ja ankkurilahtia ravintoloiden laitureineen. Mljetin kansallispuisto on upea kohde ja Elafiti islandseilla rannikon tuntumassa on paljon mielenkiintoisia kohteita.
Pohjois-Kroatiassa on eniten saaria, ne ovat pieniä ja välimatkat lyhyitä. Helminä Kornatin ja Krkan kansallispuistot. Kaikkein pohjoisimmassa Kroatiassa on Istrian niemimaa.
Split- Trogir, keski-Kroatia
Jonkun mielestä aidointa ja oikeaa Kroatian rannikkoa. Täällä on eletty ja viljelty maata, nautittu viinistä, sodittu ja rakennettu vuosituhansien ajan. Split ja Trogir ovat pullollaan historiallisia kohteita ja nähtävyyksiä. Trogirin 200-luvulla perustettu vanhakaupunki on Unescon maailmanperintökohde.
Saaristossa on myös paljon erilaisia historiallisia kohteita, luonnon nähtävyyksiä, ihania poukamia, viehättäviä pikkukaupunkeja ja kyliä. Saarilla ruokakulttuuri kukoistaa ja viiniä viljellään edelleen. Splitin edustan saaret ovat turistien suosiossa, erityisesti Brác ja Hvar.
Dubrovnikin alue, etelä-Kroatia
Kroatian eteläinen rannikko ja saaristo on vehreää ja kasvillisuuden peittämää. Eteläiseen saaristoon lähdet joko Dubrovnikista tai Slanosta, myös Plocessa - jonkin matkaa pohjoiseen - on charterveneitä.
Purjehdukset suuntautuvat yleensä rannikkoa ylös luoteeseen. Kaakkoon, alas rannikkoa, ei juuri kannata lähteä, jollei suuntaa Montenegroon.
Saaristoa dominoivat suuret Mljetin ja Korculan saaret, rannikon läheisyydessä pitkät niemimaat ja pienten saarten, Elafiti saaret, kirjo, joka tarjoaa jännittäviä, suojaisia lahtia. Erityisesti rannikon läheisyydessä näkyy se, että Dubrovnikin tasavallan (n. 1200- 1800 luvuilla) ylimistö on pitänyt niitä lomakohteinaan .
Teksti jatkuu kuvan jälkeen
.jpg)
Suduradin pikkukylä Sipanin saarella. Sopiva ensimmäinen etappi Dubrovnikista lähdettäessä.
Sibenik- Zadar, keski- Kroatia
Tässä keskitymme Sibenikin seutuun, joka on suomalaisten kannalta vielä hyvien yhteyksien päässä, n. tunti Splitin lentoasemalta.
Hieman pohjoiseen Sibenikistä sijaitsee Biograd, josta suunnataan suurin piirtein samoille seuduille kuin Sibenikistä. Vielä pohjoisempana, n. kahden tunnin matkan päässä Splitin lentoasemalta on Zadar, jossa sielläkin, kuten Sibenikissä ja Biogradissa, on hyvin tarjolla charterveneitä.
Sibenikistä (ja myös Biogradista) lähdettäessä pääkohteena ovat useimmiten Kornatin ja Telastican kansallispuistot, ns. Kornatin saaristo. Usein reittiin yhdistetään myös käynti Krkan putouksille, jotka sijaitsevat itse asiassa sisämaassa, Krkan kansallispuistossa. Vierailu putouksilla edellyttää matkaa Krka-jokea ylös Skradinin kaupunkiin. Joella ei voi purjehtia, mutta matka on siitä huolimatta elämys. Joki on kanjonimainen rantojen noustessa jyrkkinä kummallakin puolella. Krkan putoukset ovat yhtä lailla elämys, jopa huikea sellainen.
Skradinin pikkukaupunki on pieni ja vilkas. Täynnä hyviä ravintoloita. Kaupungissa on ACI marina, lahdelle kaupungin edustalle voi myös ankkuroida.
Sibenikistä ja varsinkin Biogradista lähdettäessä voi houkutuksena olla purjehtia Pasmanin ja Ugljanin saarten itäpuolitse luoteeseen. On hyvä huomioida, että saarten välinen silta on niin matala, että sitä eivät kookkaammat purjealukset maston korkeuden takia pysty alittamaan. Tällöin on käännyttävä takaisin, tai kierrettävä pohjoiskautta Ugljanin saaren ympäri.
Kvarnerin lahti- Istrian niemimaa
Pohjois-Kroatian purjehdusalueeseen luetaan Istrian niemimaa ja sen ja mantereen välinen saaristo, jonka suurimpia saaria ovat Cres, Losinj, Krk, Rab ja lukuisat, niitä ympäröivät pienemmät saaret.
Niemimaan eteläkärjestä, Pulasta ja alueen muista marinoista on helppo suunnata kaakkoon saaristoon tai Istrian niemimaan rannikkoa pohjoiseen esimerkiksi Rovijniin, Vrasariin tai Novigradiin.
Lyhyen matkan päässä Pulasta luoteeseen sijaitsee myös tunnettu Brijunin kansallispuisto.
Istrian niemimaa on hienoa aluetta, Kroatian Parma; viiinin, tryffeleiden ja oliiviöljyn alue. Pulaan on suoria lentoyhteyksiä kesällä sesonkiaikaan.
Charterveneitä on myös Krk:n saarella Punatissa.
.jpg)
Istrian niemimaa on Kroatiassa gastronomian kehto. Se on tunnettu mm. tryffeleistään.
.jpg)
Rovinj on kuvauksellinen kaupunki ja yksi Istrian suosituimpia käyntikohteita.