LAITURISSA JA ANKKURISSA

 

Kroatiassa on hyvät mahdollisuudet veneen kiinnittymiseen. Liki kaikissa kylissä ja pienemmissä sekä suuremmissa kaupungeissa on laitureita ja/tai poijuja, joihin voi kiinnittyä.

Ankkuroida voit luonnonlahtiin ja joskus myös kylien edustalle.

 

Useissa luonnonlahdissa on laajojakin poijukenttiä. Kroatiassa on suuntauksena, että valtio vuokraa vesialueita yksityisille yrittäjille, jotka sijoittavat alueelle kiinnittymispoijuja. Myös ravintoloilla on poijuja ja omia laitureita.

 

Edellisten lisäksi on paljon kaupallisia marinoita, esim. ACI marinat.

Marinat

Kaikissa kaupallisissa marinoissa on ravintola, peseytymistilat, maasähkö ja vettäkin saa veneen tankkeihin. Marinoiden taso on korkea ja monessa marinassa mantereella on jopa oma uima-allas, myös minigolf, tenniskenttä, pesula jne. voivat kuulua palveluihin. Uiseimmissa marinoissa on myös pieni elintarvikeliike.

Charteryhtiöiden veneet ja toimistot ovat käytännössä aina marinoissa.

Marinoissa, ja myös muissa laitureissa, käytetään mooring-kiinnitystä. Vene peruutetaan laituriin, keula kiinnitetään yhdellä tai kahdella köydellä pohjasta nostetuihin mooring-köysiin ja perä laituriin kahdella köydellä.

 

Monet marinat ovat valitettavan ahtaita (esim. ACI- Dubrovnik ja Trogir) ja lähteminen ja saapuminen vaatiikin poikkeuksellista huolellisuutta. Trogirin ACI marinassa on lisäksi ajoittan voimakkaita virtauksia.

Laituriin saavuttaessa on hyvä noudattaa laiturihenkilökunnan (marinero) antamia ohjeita. Käytännössä aina joku on laiturilla ja osoittaa laituripaikan, antaa mooring-köyden ja auttaa kiinnittymisessä. Kannattaa kuunnella ja noudattaa marineron ohjeita.

Suosittelemme yhteydenottamista marinaan ennen saapumista. VHF on siihen hyvä väline, pilottikirjoista löytyy marinoiden kulloinkin käyttämän kanavan numero.

Kroatian merkittävin marinayritys on ACI- Adriatic Croatia International Club, jolla on 22 marinaa pitkin koko rannikkoa.

Kaupalliset marinta ovat varsin hintavia.

Kylien laiturit

Liki kaikissa suuremmissa kylissä on vieraspaikkoja. Paikat on yleensä helppo tunnistaa niissä olevista muista charterveneistä tai "sähköpömpeleistä". Käytännössä aina satamassa on myös marinero, joka näyttää paikan ja auttaa kiinnittymisessä. 

Kylien laitureissa on useimmiten saatavilla sähköä ja vettä, samoin jätehuolto. Joissakin paikoissa on myös suihkut ja wc:t.

 

Koska marinerot eivät aina ole aina kovin innokkaita informoimaan, kysyy, mitä palveluita ja missä on saatavilla.

Kun saavut kylän laituriin, odota rauhassa, käytännössä aina aika nopeasti laiturille ilmestyy marinero, joka osoittaa sinulle laituripaikan ja avustaa kiinniitymisessä. 

Laituripaikkamaksu kerätään usein saman tien käteisellä. Vaihtoehtoisesti marinero pyytää veneen paperit, jotka saat, kun olet maksanut maksun satamatoimistossa.

 

​Poijussa

Poijussa kiinnistysköysi kiinnitetään poijun ala-/ yläpuolella olevaan silmukkaan. Tavallista on myös käyttää toista köyttä varmistimena. Kiinnittyessä poiju nostetaan venehaalla ylös ja köysi pujotetaan poijusilmukan läpi ja takaisin veneeseen.

 

Usein poijut kuuluvat jollekin rannan ravintoloista ja ideana on se, että kiinnityt poijuun ja käyt ravintolassa syömässä. Jos et niin tee, kiinnittymisestä tullaan keräämään maksu. On myös lahtia, jossa on vain maksullisia poijuja. Kannattaa varautua pitämällä aina jonkin verran käteistä mukana veneessä. Ravintoloiden poijuissa on yleensä ravintolan nimi.

Joissakin ahtaissa lahdissa on poijussa lisäksi erillinen mooring-köysi, joka kiinnitetään veneen perään, näin vene ei pääse pyörimään poijun ympäri.

Jos lahden kaikki poijut ovat käytössä ja ajattelet silti jääväsi ja lasket ankkurin, voi olla, että vesialueen haltija ei anna siihen lupaa, toiset saattavat ottaa maksun ja jotkut antavat sinun yöpyä ilmaiseksi.

Poijulahdista on varsin kattavasti tietoa (ml. sijainti ja hinnat) Kroatian liikenneministeriön julkaisemassa applikaatiossa Nautical Info Service Croatia.

Poijuihin kiinnittyminen on käytännössä aina maksullista. Maksu tullaan perimään veneeltä ja maksu suoritetaan yleensä aina käteisellä.

Ankkurissa

Yön viettäminen ankkurissa on aina maagista, luonnon läheisyys, pimeys, omillaan oleminen. Ja mahdollisuuksia riittää Kroatian saaristossa; kylien lahdet, luonnonsatamat ja poukamat.

Kroatian rannikolla ja saarilla on paljon lahtia, joille voi jäädä ankkuriin joko lounaalle, uimaan tai koko yöksi. Monet niistä ovat asumattomia, joissakin on yksinäinen talo rannalla, toisissa on muutamia taloja, ravintola tai kaksi, kalastusmökkejä, vanhojen linnoitusten raunioita tai pieniä kalastuskyliä. Kaikissa on oma charminsa. Haluaisi toivoa, että ne säilyvät sellaisina pitkälle tulevaisuuteen.

​Suosituimmissa lahdissa saattaa olla ruuhkaa ja varsinkin sesonkiaikoina voi olla vaikeaa löytää rauhallista ja tunnelmallista lahtea. Kokeneet kipparit kuitenkin ovat perillä niistä, vierassatamien väeltä kannattaa myös kysyä vinkkejä. Hienoja kohteita ovat Splitin alueelta lähdettäessä esim. Bobovisca, Luka, Povlja ja Lucice Bracin saarella ja Sesula Soltan saarella sekä pohjoisempana lukuisat Kornatin kansallispuiston henkeäsalpaavat lahdet.

Mljetin saarella Dubrovnikista luoteeseen on kansallispuisto jossa ankkuroiminen maksaa, mutta maksu sisältää pääsyn puistoon, kahden päivän oleskelun ja jätepalvelun. Myös Kornatin kansallispuistoon pitää ostaa sisäänpääsymaksu, silla saat käyttää mitä tahansa poijua puistossa.

Joissakin lahdissä luonnonsuojelualueilla, on ankkurointi kokonaan kiellettyä. Kieltoalueet on merkitty karttoihin ja kylteillä maastoon, kieltojen noudattamista myös valvotaan.

​Varmista aina turvallinen ankkurointi perehtymällä sääennusteisiin. Myös ankkurivahdin pitämistä kannattaa harkita jos tunnet epävarmuutta, sää on epävakainen, lahdella on paljon muitakin veneitä tms. Yleisimmät vahingot vuokraveneille syntyvät juuri ankkuroinnin yhteydessä, ankkuri ei pidä, tuuli kääntyy tms. ja sen seurauksena vene törmää rantaa tai toisiin veneisiin. Laske tarpeeksi ankkukettinkiä ja varmista pito ajamalla ankkuri "kiinni".

Suosittua on myös ankkurointi niin, että perä kiinnitetään rantaan. Jätä köydet tarpeeksi pitkiksi ja laita ne perästä ristiin, niin sivuttaisliike vähenee. Maihin kiinnittyessä on erityisen tärkeää varmistua siitä, että ankkuri on kunnolla kiinni pohjassa. Itse tapaamme usein varmistaa asian sukeltamalla. Venettä vastaanottaessasi varmistu myös ankkuriketjun pituudesta. Usein se on vain 50 m.

Ankkuripaikastakin voit joskus joutua maksamaan vesialueen omistajille. Jos olet pysähtynyt vain lounaalle tai uimaan, maksua ei useinkaan peritä.

Satamakirjoissa on yleensä mainittu minkälainen pito ko. lahdessa on. Samoin on mainittu, miten ko. paikka suojaa eri tuulen suunnilta. Kannattaa perehtyä.

Mitä venepaikka marinassa tai laiturissa maksaa?

Kylien laitureissa hinta on yleensä 20- 50 HRK (3-7 e)/ veneen pituusmetri, kaupallisissa marinoissa veneen koosta ja ajankohdasta riippuen jopa 70-80 HRK/ m. Tyypilisesti 1.500- 2.000 kn:lla/ vko pärjää laituripaikkamaksuissa mainiosti, kunhan välttelee ACI- ja muita kaupallisia marinoita.

Marinahinnoissa ja laituripaikoissa on ja voi olla yllättäviä hintaeroja. Mikäli mahdollista, kannattaa hinta selvittää etukäteen.

Hyvä huomioida

Suosittelemme käyttämään satamien palveluja huonon sään aikana.

 

Jos purjehdit kauden vilkkaimpana aikana (heinä- ja elokuu), yritä päästä satamaan ennen 14.00, koska sen jälkeen voi olla täyttä. Toinen vaihtoehto on varata laituripaikka etukäteen, yhteystietoja esim. satamakirjasta. Saatavilla on myös applikaatioita, joilla voit varata paikkoja, esim. my-sea.com ja marinareservation.com. Myös ACI marina-ketjulla on oma varausjäjestelmänsä.