FAQ Usein kysytyt kysymykset

Mihin voin mennä purjehduslomalle?


Välimeren alueen kohteet ovat suosituimpia. Erityisesti , Kroatia ja Kreikka ovat suomalaisten suosiossa. Suosittuja kohteita Välimerellä ovat myös Italia, Turkki, Espanja ja Portugali. Karibia on on suosittu talvikuukausien kohde. Katso lisää




Mitä purjehdusloma maksaa?


Purjehdusloman hinta koostuu käytännössä neljästä osasta; matka kohteeseen, charterveneen vuokrahinta ja kulut purjehduksen aikana. Purjehdusloma kannattaa suunnitella ja toteuttaa omatoimimatkana, se on ehdottomasti edullisinta. Näin toteutettuna loppukustannus on selkeästi halvempi kuin valmis purjehduslomapaketti. Omatoimimatkaa ei kannata myöskään arkailla, suosituimmissa kohteissa, esim. Kroatiassa ja Kreikassa systeemit ja palveluprosessit ovat niin kehittyneet, että kotimaassa hankituilla veneilytaidoilla pärjää hyvin varsinkin, kun me annamme hyvät ohjeet ja autamme kaikissa kysymyksissä. Suomalaisia arvostetaan asiakkaina juurikin siitä syystä, että meillä on aina hyvät valmiudet purjehtimiseen. Loman aikana kustannuksia voi verrata tavallisen "rantaloman" kustannuksiin. Laituripaikkamaksut ovat lisäkustannus, mutta jos yöpyy luonnonsatamissa, säästä niissäkin jonkin verran.




Kuinka paljon charterveneen maksaa?


Veneen vuokrahinta riippuu ajankohdasta. Kaikissa purjehduslomakohteissa on käytössä sesonkihinnoittelu. Välimeren kohteissa korkeimmat hinnat ovat heinäkuun puolivälistä elokuun loppuun. Syyskuussa hinnat laskevat nopeasti. Se sopii suomalaisille, koska syyskuu on suomalaisten suosimaa aikaa. Lokakuussa ja keväällä toukokuussa on todella edullista. Välimeren suosikkikohteissa Kroatiassa ja Kreikassa saa alku- ja loppusesonkina hyvän, 3-4 v vanhan 3 hytin veneen jopa alle 1.000 eurolla. Sama vene suomalaisten suosikkiaikana syyskuussa maksaa n. 2.000 - 3.000 e. Katso tästä lisää charter-/ vuokraveneen hinnan muodostumisesta.




Mitä kuluja on lomapurjehduksen aikana?


Lomapurjehduksilla on paljolti tyylinä, että aamiaiset ja lounaat syödään veneellä ja illalliset ravintoloissa. Elintarvikkeet ovat Välimeren kohteissa edullisempia kuin kotimaassa. Ravintolahinnat Kroatiassa Suomen hintoja n. 20-25% edullisemmat ja Kreikassa 20-35% edullisemmat. "Normaaliin" lomatkaan verrattuna selkeimmin lisäkustannuksia aiheittavat maksut yöpymisistä laitureissa ja poijuissa. Kreikassa tosin siltä osin kustannuksia aiheutuu minimaalisesti, muissa kuin kaupallisissa marinoissa hinta/ yö on vain muutamia euroja. Kroatiassa tyypillisesti poijupaikka maksaa 150-250 kn (20-35 e) veneen pituudesta riippuen, satamissa 200- 500 kn (25-65 e) ja marinoissa yleensä alkaen 500 kn (65 e).




Mitä vaatimuksia asetetaan charter-/ vuokraveneen miehistölle ja kipparille?


Voit vuokrata pelkän veneen (bareboat) ja toimia itse kipparina, tai sitten vuokraat veneen ja ns. vuokrakipparin (crewed/ skippered). Kipparilla tulee luonnollisesti aina olla pätevyys ja osaaminen. Monessa maassa, erityisesti Välimerellä, kipparilta edellytetään kansainvälinen huviveneenkuljettajan pätevyyskirjaa (huom. merkinnöillä C tai S) tai muu vastaavan pätevyyden osoittava todistus. Useimmiten edellytetään myös rannikkolaivurin radiotodistusta (SRC). Kaikissa kohteissa vuokraaja varmistuu tavalla tai toisella siitä, että kipparilla on tarvittava osaaminen. Kroatiassa on paikallinen liikenneministeriö (Ministry of the Sea, Transport and Infrastructure) julkaissut listan hyväksytyistä/ vaadittavista pätevyyskirjoista, Kreikassa vaaditaan käytännössä samanlainen pätevyys. Traficomin myöntämä Kansainvälinen huviveneenkuljettajan pätevyyskirja riittää yleensä aina. Huom. purjevenettä varten merkinnöillä C ja S ja moottorivenettä varten C ja M. Joissakin maissa on käytössä ja riittää myös ns. sailing resume, jolla osoitetaan purjehduskokemus. Sailing resume on tavallaan purjehduskokemusta ja osaamista kuvaava vapaamuotoisesti laadittu CV. Pätevyyden voi osoittaa myös useilla kansainvälisten veneilyorganisaation ao. todistuksilla (esim. RYA). Joissakin maissa, esim. Kreikassa, vaaditaan myös varakippari. Mikäli varakipparilla ei ole osoittaa pätevyyttään todistuksilla, täytetään Kreikassa lähtösatamassa check-innin yhteydessä lomake, jolla varakippari antaa vakuutuksen osaamisestaan. Varmista aina meiltä, mitä vaatimuksia kipparille asetetaan. Purjehduslomalla myös oppii veneilyä ja purjehtimista mukavissa olosuhteissa. Miehistö pärjää vähemmilläkin veneilytaidoilla, kun mukana on reipas mieli, halu osallistua toimintaan veneellä ja tehdä asioita yhdessä. Miehistölle ei ole muodollisia pätevyysvaatimuksia.




Mikä on paras aika lähteä purjehduslomalle?


Välimerellä sesonki alkaa huhtikuussa ja jatkuu aina lokakuulle asti. Suomalaiset suosivat erityisesti syyskuuta ja lokakuun alkua. Varsinkin syyskuussa on vielä yleensä varsin lämminta, usein jopa helteistä ja vedet ovat lämpimiä. Periaatteessa mitä etelämmäksi menet, sen lämpimämpää on. Esimerkiksi Turkissa purjehditaan usein vielä marraskuussakin. Alkukesä on myös erinomainen vaihtoehto, esim. touko- ja kesäkuu, hinnat ovat edullisia ja kesä on alkanut. Karibialla voi purjehtia käytännössä ympäri vuoden, paitsi (loppu)kesän ja syksyn hurrikaanikautena. Suosittua aikaa on erityisesti joulu-kesäkuu. Myös Thaimaassa voit purjehtia ympäri vuoden. Keväällä alkava monsuunikausi on hyvä huomioida. Monsuunisateiden esiintyvyys on erilaista maan eri osissa. Kotimaamme talvikuukausina Thaimaa on sopiva kohde. Atlantin Valtameren Europpan puolella on monta mielenkiintoista purjehduskohdetta, jotka sopivat varsinkin talvikaudelle. Kanarian saaret, Azorit, Madeira ja Kap Verde. Kanarian saaret on myös ympärivuotinen kohde. Hyvä huomioida, että tuuliolosuhteet saarien välillä voivat olla haasteelliset ja kohdetta voikin suositella ensisijaisesti kokeneille purjehtijoille. Azoreille paras purjehdusaika alkaa kevättalvella ja jatkuu läpi kesän.
Erityisen kaukaista kohdetta etsivälle sopii Tonga keskellä Tyyntä Valtamerta tai Seychellit Intian Valtamerellä. Belize Karibian meren länsirannalla on vähemmän tunnettu, ja siten myös rauhallisempi kohde. Myös Kuubassa pääsee purjehtimaan.
Norjassa, Hardangerin vuonolla, voit kevättalvella yhdistää purjehduksen ja laskettelun.




Koska chartervene kannattaa varata? ​


Paras aika varta vene Välimerelle on edellisen vuoden loppusyksyllä marras-joulukuussa, silloin valikoima on parhaimmillaan ja pystyy hyödyntämään ennakkovaraajan edut. Usein myös uusissa veneissä on juurikin tässä vaiheessa todella hyviä hintoja. Samasta syystä myös muihin kohteisiin vene kannattaa varata mielellään 6-9 kk ennen ajankohtaa. Myös lentoliput ovat silloin edullisimmillaan. Yksittäisiä veneitä saattaa saada hyvinkin lähellä suunniteltua purjehdusajankohtaa ja erittäin edullisesti. Valinnan varaa ei kuitenkaan ole, ja lentoyhteyksien järjestäminen voi olla haasteellista ja kallista.




Minkä kokoisen vuokraveneen valitsen?


Vuokraveneen valintaan on hyvä paneutua kunnolla ja harkita sitä monelta kannalta. Yksi tärkeä kysymys käytännössä on, halutaanko, että kaikilla on omat hytit ja minkä mittainen vene valitaan. Mukaan lähtevien henkilöiden lukumäärä/ tarvittava hyttimäärä toimii luonnollisesti hyvänä peruslähtökohtana. Vuokraveneissä on pääsääntöisesti 3-5 hyttiä ja hytissä on käytännössä aina kaksi makuupaikkaa. Isommissa veneissä on myös pieni yhden hengen kipparin hytti. Jos joku tai jotkut nukkuvat salongin sohvilla, tulee se tietenkin edulliseksi. Kun on kyse nuorista tai lapsista, voi ratkaisu olla hyvinkin toimiva, mutta aikuisille tilanne voi olla toinen. Toisille merkitsevät paljon yksityisyys ja vaikkapa wc:t, on ehkä hyvä harkita haluaako sellaisen veneen jossa on kaksi tai useampia wc:tä. Jos haluaa enemmän tilaa, voi myös harkita venettä, jossa on ylimääräinen hytti esim. tavaroiden säilyttämiseen. Valittavan vuokraveneen pituus vaikuttaa hyttien määrään, salongin kokoon, istuinkaukalon kokoon ym. käytännön asioihin. Meiltä saat tarvittaessa veneen lay-out kuvan, se saattaa helpottaa sopivan veneen valinnassa. Yhdessäolo veneessä on haastavaa, tilat ovat rajalliset ja jokaisen tulee joustaa. Mukavassa porukassa kuitenkin kaikki ottavat huomioon toistensa tarpeet ja rakentavat yhteishenkeä. Jos mahdollista, valitse aina hiukkasen isompi vene, lisätila tuo mukavuutta ja syvillä vesillä veneen koko ei ole niin kriittinen tekijä. Vuokraveneiden koko on kasvamaan päin. Alle 35' veneitä onkin hieman vaikea löytää. Suosituin kokouluokka on 37' - 43'.




Muuta huomioitavaa veneen valinnassa


Kun valitset chartervenettä, ikä on aina hyvä ottaa huomioon. Muutaman vuoden ikäiset tai uudehkot veneet ovat tilankäytöltään tehokkaita, varustelu on nykyaikaista ja tekninen luotettavuustaso on korkeampi. Vanhemmat veneet ovat luonnollisesti edullisempia, mutta usein käyttö näkyy. Suosittelemme aina valitsemaan mahdollisimman uuden tai korkeintaan muutaman vuoden ikäisen veneen. Hyttien määrä luonnollisesti vaihtelee koon mukaan. Jos haluat runsaasti tilaa, on saatavilla isojakin veneitä (+/- 50'), joissa on kolme hyttiä, ns. "owners version". Keväällä (huhti-toukokuussa) ja syksyllä (syyskuun lopulla-lokakuussa) harkitse sellaisen charterveneen valintaa, jossa on lämmitin. Vaikka päivät ovat lämpimiä, voi monella seudulla olla öisin viileää ja kosteaa. Muutoin vuokraveneissä on standardoitu perusvarustus. Merkin ja mallin suhteen valinta tehdäänkin usein omien mieltymyksien perusteella. Jos olet epävarma, kysy meiltä neuvoa, autamme mielellämme. Charterveneet huolletaan vuosittain perusteellisesti ja siivotaan perusteellisesti viikoittain edellisetn asiakkaiden jälkeen. On venevuokraamon omakin etu, että kaikki toimii, eikä veneitä tarvitse kiertää huoltamassa pitkin saaristoa. Kuten kaikki veneilijät kuitenkin tietävät, matkan aikana voi kuitenkin sattua yllätyksiä, koska olosuhteet ovat vaativia ja veneet kovalla käytöllä. Charteryritysten 24/7 palvelulla ja joustavalla asenteella pysyy kuitenkin mukava lomafiilis yllä.




Minkälainen on vuokra-/ charterveneiden turvavarustus?


Charterkäyttöön rekisteröidyissä veneissä on asianmukaiset turvavälineet; pelastusliivit, ensiapupakkaus, palosammutin, työkalut jne. Kaikissa veneissä on aina kumivene ja usein isommissa veneissä myös pelastustuslautta. Paikallisia eroja on, esim. Kreikassa EPIRB on pakollinen varuste. Kokemuksemme mukaan veneiden varustus vastaa enemmän kuin hyvin suomalaisten huviveneiden katsastusvarustusta.




Mistä ruoka veneelle?


Usein purjehduslomalla tehdään niin, että aamiaiset ja lounaat nautitaan veneessä ja illalliset ravintoloissa. Toki illallistenkin laittaminen veneessä onnistuu, onhan niissä kattava keittiövarustus. Käytännössä kaikissa marinoissa, tai niiden lähettyvillä on kauppoja, joista ruoka- ja juomahankinnat on kätevää tehdä. Lähtösatamassa hankitaan perusvarasto ruokia ja juomia aamiaisia ja lounaita varten. Täydennyksiä varastoon suunnitellaan sen mukaan, millä alueella liikutaan ja kuinka kauppoja ja leipomoita on saatavilla.
Usein perusvarasto hankitaan yhteisostona, eli kaikilta kerätään yhteiseen kassaan tietty rahamäärä, josta sitten maksetaan yhteiset ruoka-, juoma- ja myös satamamaksut. Halutessasi saat meiltä ehdotuksen perusvaraston ostoslistaksi. Jos olet menossa kansallispuistojen alueelle, on hyvä huomioida, että siellä ei kauppoja juurikaan ole. Voit myös tilata ruuan veneelle valmiiksi, Kroatiassa voit käyttää esimerkiksi JAM YachtSupply tai Kreikassa Balaskas delicatessen & catering yritystä. Balaskas toimittaa kaikkiin Attikan niemimaan satamiin, kuten Alimokseen, Lavrioniin. Liki kaikilla charteryrityksillä on myös paikallisia yhteistyökumppaneita.




Mitä mukaan matkalle purjehduslomalle?


Veneessä olet auringonpaisteessa enemmän tai vähemmän koko ajan. Siksipä mukaan muistat ottaa ainakin auringolta suojaavan hatun, aurinkolasit, aurinkovoidetta ja vaatteina kevyitä kesävaatteita. Pitkähihaiset puuvillavaatteet ovat hyvä vaihtoehto. Kolmet kengät (yhdet liikkumista varten, yhdet veneeseen ja yhdet sandaalit sekä lisäksi uimatossut). Päivävaatteet merelle ja illaksi tai päivälliselle siistimmät Jos purjehdit toukokuussa, kesäkuussa tai syyskuussa, kannattaa ottaa mukaan myös lämmintä vaatetta (fleece tms.), illat voivat olla viileitä tai ilma muuten vain viileämpi ajoittain. Villasukat ovat hauska ja hyödyllinen iltavaruste istuskellessa veneen kannella loppukesästä. Tuulelta ja sateelta suojaavat pieneen tilaan pakkautuva (purjehdus)takki ja housut on aina hyödyllinen varuste. Tärkeätä on huolehtia mukaan myös omat henkilökohtaiset tavaransa ja erityisesti viralliset paperit, passi, lupakirjat ym. taskulamppu (must!), elektroniikkaa tarpeen mukaan, hygieniatarvikkeet, kamera, lukemista, hyttysvoide, lääkkeet..., lomamatkalle mukaan otettavien tarvikkeiden listan kukin rakentaa tarpeidensa mukaan. Meiltä saat halutessasi varustelistan, jota voit tuunata omien tarpeidesi mukaan. Veneissä on yleensä liinavaatteet ja pienet (kasvo)pyyhkeet. Kylpy ja/tai uimapyyhkeet onkin syytä ottaa mukaan. Mielellään nopeasti kuivuvaa laatua. Kylpypyyhkeitä saa myös pientä vuokraa vastaan vuokrattua charteryhtiöltä. Pehmeät kassit on helpompi sulloa säilytyslokeroihin ja, kuten aina lomilla; yritä tulla toimeen mahdollisimman vähillä laukuilla. Älä ota mukaan kovia matkalaukkuja. Turvallisuutta silmällä pitäen voi mukaan ottaa omat ns. paukkuliivit tai veneilyliivit ja tietenkin- köysien ym. käsittelyssä tarvitset (purjehdus)hanskat. Paukkuliivien kuljetusta koskevat ohjeet ja rajoitukset on hyvä selvittää etukäteen lentoyhtiöltä. Veneissä on pelastusliivit (oranssit). Katso lisää blogistamme.




Lapset mukaan


Lasten kanssa voi lähteä purjehduslomalle siinä kuin veneillä kotimaassakin. Veneellä riittää tekemistä, pelkkä oleminen siellä on jo yleensä hauskaa. Kumiveneellä soutaminen, uiminen ja hyppeleminen mereen veneen perästä on mukavaa sinänsä. Vuokratessasi venettä huomioi veneen peräkansi ja uimataso ja ota aina vene, jossa on bimini. Lasten omat pelastusliivit kannattaa ottaa mukaan, koska veneen pelastusliivit eivät välttämättä ole lapsille sopivia. Älä unohda myöskään hattua, aurinkovoidetta ja aurinkolaseja. Pue lapsille esim. valkoinen pitkähihainen T-paita ainakin klo 11.00 – 15.00 väliseksi ajaksi. Se suojaa parhaiten auringolta. Huomioi, että auringon säteily heijastuu voimakkaasti myös veden pinnasta, pelkkä aurinkovarjo ei aina riitä. Veneen kansi voi olla liukas, joten lasten on hyvä käyttää suurimman osan aikaa kumipohjaisia kenkiä. Opeta lapsiasi ottamaan osaa veneen velvollisuuksiin ja nauttimaan yhteisestä ajasta. Jopa ilman TV:tä voi olla hauskaa esim. pelaamalla korttia tai pelejä, kalastamalla jne. Ampiaisten takia vältä syömästä makeaa, kun istut takakannella. Valitse lyhyitä päiväreittejä ja suosi lahtia, joista voi ostaa jäätelöä tai juosta rannalla. Älä unohda kyniä, papereita, kirjoja tai unikaveria!




Miten suunnittelen lomapurjehduksen reitin?


Reittiä suunniteltaessa on lähtökohtana luonnollisesti käytettävissä oleva kokonaisaika ja odotettavissa olevat sääolosuhteet. Niiden pohjalta on hyvä aloittaa suunnittelu. Viikon reitin pituus on yleensä +/- 150 nm. Vaihtelua on paljon riippuen aivan siitä, miten aikaa vietetään, merellä, satamassa tai luonnonlahdissa aurinkoa ottaen. Joskus tuulet yksinkertaisesti vain ovat niin kevyet, että matka ei taitu. Veneen saa käyttöönsä ylensä vuokrausviikon lauantaina alkaen klo 17:00. Siinä vaiheessa ei enää ehkä enää kannata lähteä merelle, vaan on mukavampaa viettää ensimmäinen ilta lähtösatamassa. Tai, jos aika antaakin myöten, tehdään lyhyehkö 10-15 mailin siirtymä johonkin lähiseudulle. Veneen voi hyvällä onnella nimittäin saada jo aikaisemmin iltapäivällä. Jos ehdottomasti haluat lähteä jo lauantaina, kannattaa tilata early check-in (lisämaksu). Tällöin veneen saa yleensä klo 13:00 mennessä. Vene palautetaan käytännössä aina vuokraviikon perjantaina klo 16.00 -17.00 mennessä. Tällöin tehdään lopputarkastus ja ns. chek-out, kippari katsoo vuokrausyrityksen kanssa yhdessä, että vene on kunnossa. Viimeisen yön (pe-la) voi aina viettää veneessä. Kun vuokraat veneen kauttamme, saat halutessasi myös ehdotuksen reittisuunnitelmaksi. Sen pohjalta on helppo sitten paikan päällä "tuunata" reittiä tilanteen ja säiden mukaan. Jos suunnittelet reitin itse, on kätevänä apuvälineenä toimii Navionics Chart Viewer, verkossa toimiva karttapalvelu, jossa samat tiedot, kuin Navionicsin karttaohjelmissakin.




Purjehtiminen "one way"


Purjehtiminen one way, eli yhteen suuntaan esim. Kroatiassa lähtösatamana Split ja paluusatamana Dubrovnik, on mukava kokemus. Myös muissa kohteissa, esim. Kreikassa on one way purjehdukseen sopivia reittejä. Useat yritykset tarjoavat mahdollisuutta one way- purjehdukseen, mutta yleensä lisämaksusta, koska vene täytyy ajaa takaisin lähtösatamaan. Veloitettava lisämaksu vaihtelee siirron pituudesta ja muista yksityiskohdista riippuen. Check outin täytyy myös tapahtua jo perjantaina iltapäivällä, eikä yöpyminen pe-la veneessä enää onnistu. One way on aina sovittava etukäteen varauksen yhteydessä.




Aluevesien ulkopuolella purjehtiminen


Joskus Kroatiassa purjehdistaan Italiaan tai Montenegroon. Myös Karibialla on tähän mahdollisuuksia. Veneet on rekisteröity lippumaan vesillä tapahtuvaan veneilyyn. Mikäli suunnitelmissa on käydä toisessa maassa, siitä on aina sovittava etukäteen. Usein on lisämaksuja lupien, viisumien tms. johdosta.




Välimerellä laiturissa, mooring-kiinnitys


Välimerellä on käytössä mooring-kiinnitys. Siinä vene peruutetaan laituriin ja kiinnitetään keulasta ankkuriköysiin, jotka nostetaan pohjasta. Perä kiinnitetään kahdella köydellä laituriin. Kiinnitystapa vaatii jonkin verran harjoittelua, erityisesti veneen peruuttaminen on meille suomalaisille usein vierasta. Tekemällä kuitenkin oppii ja yleensä jo parissa päivässä miehistö löytää sopivan työnjaon ja rutiinin. Eniten mooring vaatii kipparilta/ ruorimieheltä, joka vastaa veneen peruuttamisesta laituriin. Olosuhteet ovat usein haastavia, pieni paikka veneiden välissä, sivutuuli, virtaukset ja monet muut häiritsevät tekijät. Määrätietoisuus on hyvästä ja aina auttaa, kun totuttelee veneeseen, harjoittelee etukäteen väljemmillä vesillä sekä ottaa tuntumaa veneen käyttäytymiseen. Hyvä myös muistaa, että mitä kovempi tuuli, sen määrätietoisemmin täytyy peruuttamisen tapahtua, usein myös kovemmalla vauhdilla. Miehistön työnjaon on myös syytä olla etukäteen sovittuna, ketkä hoitavat peräköydet, kuka hoitaa mooring-köyden jne. Kaikki on myös laitettava etukäteen kuntoon, köydet, fendarit jne, ettei viime sekunneilla aleta säätämään. Mooring-kiinnitykseen kannattaa perehtyä etukäteen, esim. Youtubessa on aiheesta runsaasti videoita. Useimmiten kaupaullisissa ja monesti muissakin satamissa on laiturihenkilökuntaa joka näyttää paikan ja auttaa veneen kiinnittämisessä. Kannattaa kuunnella laiturivahdin (marineron) ohjeita. Henkilökunta ottaa usein myös veneen asiakirjat haltuunsa veneen rantauduttua. Älä unohda maksaa ja ottaa asiakirjoja mukaan lähtiessäsi. Joskus maksu peritään käteisellä heti laituriin saavuttua. Jos laiturilla ei näy ketään, odota hetki, useimmiten joku ilmestyy ja antaa käsimerkin. Kaupallisissa marinoissa suosittelemme käyttämään VHF-puhelinta. Marinan käyttämä kanava löytyy pilottikirjasta. Suosittelemme käyttämään satamien palveluja huonon sään aikana. Jos purjehdit kauden vilkkaimpana aikana (heinä- ja elokuu), yritä päästä satamaan jo heti puolen päivän jälkeen, koska sen jälkeen voi olla täyttä. Toinen vaihtoehto on varata laituripaikka etukäteen, yhteystiedot satamakirjassa, markkinoilla on myös puhelimeen ladattavia varausapplikaatioita.




Ankkurissa ja poijussa


Poijussa kiinnistysköysi kiinnitetään poijun alapuolella olevaan silmukkaan. Tavallista on myös käyttää toista köyttä varmistimena. Kiinnittyessä poiju nostetaan venehaalla ylös ja köysi pujotetaan poijusilmukan läpi ja takaisin veneeseen. Joissakin ahtaissa lahdissa on poijussa lisäksi mooring-köysi, joka kiinnitetään veneen perään, näin vene ei pääse pyörimään poijun ympäri. Jos lahden kaikki poijut ovat käytössä ja ajattelet silti jääväsi ja lasket ankkurin, voi olla, että vesialueen haltija ei anna siihen lupaa, toiset ottavat maksun ja jotkut antavat sinun yöpyä ilmaiseksi. Ankkurissa yön viettäminen on aina maagista, luonnon läheisyys, pimeys, omillaan oleminen. Turvallisessa ankkurissa koet olevasi yhtä meren kanssa. Jos on kuuma, voit vaikka ottaa aurinkoa ja uida koko päivän, illalla otat kumiveneen ja ajat maihin illalliselle tai muuten vain katselemaan ympäristöä. Palattuasi veneelle voit nauttia pehmeästä musiikista ja kynttilänvalosta ulkona kannella istuskellen ystävien tai perheen kanssa. Suosituimmissa lahdissa saattaa olla ruuhkaa ja varsinkin sesonkiaikoina voi olla vaikeaa löytää rauhallista ja romanttista lahtea. Kokeneet kipparit kuitenkin ovat perillä niistä ja vierasatamien väeltä kannattaa kysyä vinkkejä. Ankkuroinnissa pätevät samat säännöt kuin muuallakin ankkuroidessa, riittävästi ankkurikettinkiä ulos ja varmista, että veneellä on tilaa kääntyä tuulen suunnan vaihdellessa. Nyrkkisääntö on, ankkurikettinkiä ulos min 4 x veden syvyys. Huomioi, että monet lahdet ovat syviä, nopeasti jyrkkeneviä ja ankkurointisyvyyttä on vain rannan läheisyydessä. Tällöin ei ankkurointi välttämättä onnistu, se on hyvä huomioida paikkaa suunniteltaessa. Usein myös pohjassa on niin paljon kasvillisuutta, että ankkuri ei pureudu pohjaan vaan jää kasvuston päälle. Ankkurikettinkiä veneissä on yleensä n. 50- 80 m. Ankkurointia helpottaa yleensä se, että matalammassa vedessä käytännössä melkein aina näet pohjaan saakka ja voit päätellä ankkurin sijainnin. Joissakin tilanteissa, jos esim. tuulen suunnan odotetaan kääntyvän tai säätilan muuttuvan nopeasti, kannattaa harkita ankkurivahdin käyttämistä. Monesti kiinnitytään myös siten, että lasketaan ankkuri ulos ja samalla peruutetaan lähelle rantaa ja kiinnitetään vene perästä esim. rannan puihin. Kiinnitysköysiä rantaan vietäessä on hyvä huomioida, että rantakivet voivat olla teräviä. Uimalla köysiä vietäessä on syytä laittaa jalkaan uimatossut haavojen ym. välttämiseksi. Huomioi myös, että rannat ovat voivat olla jyrkkiä ja syvenevät nopeasti. Kun perä on kiinni, kiristetään ankkurikettinkiä ja varmistutaan, että se pitää. Jos haluaa viettää lomaansa paljon ankkurissa ja omassa rauhassa luonnon helmassa, kannattaa purjehtia sesongin ulkopuolella, aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä. Mutta olet seilaamassa mihin aikaan tahansa, ankkurointi tarjoaa - ruuhkaisten marinoiden sijasta - rauhallisuutta, hiljaisia öitä kaukana autoista ym. melusta. Nauti olostasi, hyvästä ruuasta ja viinilasillisesta kuunvalossa sekä hienosta saaristosta. Varmista aina turvallinen ankkurointi perehtymällä sääennusteisiin. Myös ankkurivahdin pitämistä kannattaa siis harkita jos tunnet epävarmuutta, sää on epävakainen, lahdella on paljon muitakin veneitä tms. Yleisimmät vahingot vuokraveneille syntyvät juuri ankkuroinnin yhtedessä, ankkuri ei pidä, tuuli kääntyy tms. ja sen seurauksena vene törmää rantaa tai toisiin veneisiin. Ankkuripaikasta voit myös joutua maksamaan vesialueen omistajille. Jos olet pysähtynyt vain lounaalle tai uimaan, maksua ei useinkaan peritä.




Charter-/ vuokraveneen vakuutus ja omavastuu


Kaikki charterveneet ovat vakuutettuja. Vakuutuksessa on omavastuu, joka vaihtelee veneen vakuutusarvon mukaan, yleensä alkaen 1.000 e. Omavastuuosuudesta vuokralleottaja (asiakas) antaa charteryhtiölle luovutuksen yhteydessä vakuuden. Käytännössä tämä tapahtuu yleensä siten, että charteryhtiö tekee ennakkoveloituksen omavastuuta vastaavasta summasta asiakkaan luottokortille. Vasta mahdollisen vahingon sattuessa omavastuusta vähennetään vahingon määrä ja veloitus tehdään luottokorttitililtä. Mikäli korvattavia vahinkoja ei ole, omavastuusta luottokortille tehty ennakoveloitus mitätöidään vuokraveneen lopputarkastuksen jälkeen. Vakuuden voi antaa myös käteisellä. Jos jotain vahinkoa vuokraveneelle syntyy, mutta vaurion korjauskustannus on pienempi kuin omavastuu, veloitetaan vain todelliset kustannukset. Isomman vahingon sattuessa maksimi laskutussumma on omavastuun määrä. Kaikki vauriot tulisi ilmoittaa välittömästi venevuokrausyrityksen päivystynumeroon (päivystys 24/7). Vakuutus omavastuuta varten (Deposit insurance) Venevuokrauksessa omavastuu on mahdollista pienentää (yleensä 100- 300 euroon) tai poistaa kokonaan maksamalla siitä erillinen maksu (ns. deposit insurance/ deposit waiver). Maksu koostuu yleensä kahdesta osasta: ei-palautettava osuus (tavallisimmin 150-300 € veneestä riippuen) suoraan vakuutusyhtiölle ja n. 100 - 300 € palautettava osa käteisellä (joka palautetaan vuokrausjakson päätyttyä, jos korvattavia vahinkoja ei ole). Deposit insurancen voit ottaa joko charteryhtiön kautta tai suoraan joltain venevakuuttamiseen erikoistuneelta yhtiöltä. Suoittelemme , EIS - European Insurance & Services yhtiötä, joka on yhteistyökumppanimme. Myös Yacht Poolilla ja Pantaeniuksella on vastaavia vakuutuksia. Monet charteryhtiöt eivät enää tarjoa deposit insurance oman palvelunaan, vaan suosittelevat ottamaan sen suoraan vakuutusyhtiöltä. Syynä tähän on, että vakuutusyhtiöiden tuote- ja palvelutarjonta on tässä suhteess kovasti kasvanut. Jotkut vahingot, kuten esim. kadonnut kumivene, rikkoutunut ikkuna ja purjeet ym., on usein rajattu vakuutuksien ulkopuolelle. Vakuutus ei myöskään korvaa asiakkaiden henkilökohtaista omaisuutta. Suosittelemme deposit insurancen ottamista.




Vakuutuksista


Kaikki charterterveneet on vakuutettu. Veneen vakuutuksesta ja sen omavastuusta, katso lisää kohdasta Charter-/ vuokraveneen vakuutus ja omavastuu Charteveneilyyn on saatavilla myös paljon muita vakuutuksia ja kansainvälisten vakuutusyhtiöiden tuotetarjonta on viime vuosina tässä suhteessa kovasti laajentunut. Yhteistyökumppaninamme on EIS - European Insurance & Services yhtiö, jota voimme suositella. Myös Yacht Poolilla ja Pantaeniuksella on laaja vakuutustarjonta. Veneen päällikön vastuuvakuutus (Skipper liability insurance) Kaikilla veneillä on päällikkö, niin myös vuokraveneellä. Päällikkö on nimetty myös vuokrasopimuksessa. Kuten tunnettua, kipparilla on laaja vastuu, joka voi ikävilläkin tavoilla konkretisoitua erilaisissa onnettomuus- ja vahinkotilanteissa. Vaikka kippari ei olisi syyllinen esim. törmäystilanteissa, voi niistä kuitenkin olla seurauksena oikeudenkäyntikuluja ym. Veneen päällikkö voi ottaa vastuuvakuutuksen, joka antaa turvaa tällaisissa tilanteissa. ​ Peruutusvakuutus (Charter Price Contingency Insurance) Peruutusvakuutus korvaa vahingon (veneen hinnan) siinä tapauksessa, että asiakas ei saa vuokrauksen alkaessa vuokraamaansa venettä, eikä korvaavaa palvelua pystytä järjestämään. Vaikka nämä tilanteet ovat äärimmäisen harvinaisia, on siltä mahdollisuudelta suojautumiseen myös saatavilla vakuutus. Myös monia muita vakuutuksia on saatavilla, niihin suosittelemme perehtymään esim. em. yhtiöiden verkkosivuilla, jossa myös em. vakuutuksista tarkemmat tiedot.




Mitä charterveneen vuokra sisältää ja mistä menee lisämaksu?


Venevuokrauksessa vuokrahinnan (bareboat= vene ilman kipparia) lisäksi tulee aina alan yleisen käytännön mukaan pakollisena ns. transit log, final cleaning, starter pack- tms. maksu. Kyseessä on käytännössä toimitusmaksu, joka joka sisältää loppusiivouksen, nestekaasun, sukeltajan tekemän pohjan tarkastuksen, vuodevaatteet ym. Maksun suuruus riippuu veneen koosta ja iästä (yleensä 130 €- 300 €, katamaraanit alk. 250 €). Em. nimitysten lisäksi on käytössä useita muitakin ilmauksia.
Toimitusmaksun maksat yleensä veneen luovutuksen yhteydessä paikan päällä. Joillakin vuokrausyhtiöillä toimitusmaksu sisältyy veneen vuokraan, joskus se laskutetaan etukäteen vuokran yhteydessä. Välimeren suosikkikohteessa, Kroatiassa, on myös pakollinen turistivero, n. 1,30 €/hlö/päivä (2019). Lapset alle 12-vuotiaat eivät maksa turistiveroa. Turistivero maksetaan aina käteisellä veneen vastaanottamisen yhteydessä paikan päällä. Varaa sitä varten mukaan Kroatian kunia. Kreikassa ja useimmissa muissa maissa veroa ei ole. Vuokraveneet palautetaan tankattuina (polttoaine ei sisälly vuokraan). Lähtösataman satamamaksua lukuunottamatta satama-, ankkurointi- ja poijumaksut eivät sisälly veneen vuokraan. Joskus myöskään lähtösataman satamamaksut eivät sisälly hintaan. Lisäpalveluita on laaja valikoima, myös ne maksat vasta kohteessa suoraan charteryhtiölle. Joissakin kohteissa on vuokrausajan suhteen paikallisia käytäntöjä liittyen mm. alueen saavutettavuuteen ja lentoyhteyksiin ym.​




Minkälaisia charterveneet ovat?


Venevuokrauksessa olevat veneet ovat hyvin varusteltuja eurooppalaisia laatumerkkejä. Valittavana on niin uusia, kuin useamman vuodenkin ikäisiä veneitä. Yleisimmät venemerkit ovat Beneteau, Jeanneau ja Bavaria. Myös Hanse, Dufour ja Elan ovat varsin tavallisia. Vuokraveneitä on kaikissa kokoluokissa alkaen 30´, suurimmat n. 60´. Hyttien lukumäärä luonnollisesti vaihtelee 2:sta hytistä viiteen hyttiin. Joissakin isoimmissa vuokraveneissä on lisäksi keulassa ns. kipparin hytti, joka on pieni ja suhteellisen vaatimaton. Kaikissa vuokraveneissä voi myös salonkia käyttää yöpymiseen, vuodekapasiteetti ilmoitetaankin yleensä hytit+ salonki (esim. 6+2 vuodetta). Pääosa veneistä on cruising-tyyppisiä. Myös racing-kategorian veneitä on saatavilla, esim. X-yachts. Purjeveneiden lisäksi on valikomassamme on Fountain Pajot ja Lagoon ym. katamaraaneja sekä moottoriveneitä ja jahteja eri kokoluokissa. Välitämme myös guletteja, risteilyaluksia ja jokiveneitä esim. Hollannista. On hyvä huomioida, että jokainen vene on jossain määrin oma yksilönsä. Varustus, laitteiden sijoittelu ja pienemmät yksityiskohdat vaihtelevat.
Vene-esittelyiden yhteydessä olevat kuvat ovat usein veneen valmistajan mainoskuvia. Vuokrattavat charterveneet saattavatkin yksityiskohdiltaan erota kuvien veneistä. Jos joku yksityiskohta on sinulle tärkeä, varmista meiltä, että se on niin kuin haluat. Yksityiskohtana on hyvä huomioida, että veneissä, joissa on useampi wc, septitankki on käytännössä usein vain yhdessä wc:ssä. Imutyhjennysjärjestelmiä ei Välimerellä ole käytössä. Joissakin pienemmissä ja vanhemmissa veneissä septiä ei ole lainkaan. Kaikki veneet ovat vakuutettuja ja rekisteröityjä paikallisen lainsäädännön mukaan charterkäyttöön.​​




Minkälainen on vuokra-/ charterveneiden varustelu?


Kaikissa charterveneissä on aina kattava perusvarustus. Perusnavigointivälineet (mm. ao. purjehdusalueen merikartat ja satamakirja, VHF-puhelin, karttaplotteri ym.). Koska veneet on katsastettu ammattimaiseen venevuokraukseen, on niissä myös vähintäinkin hyvää suomalaista tasoa vastaava katsastus- / turvallisuusvarustus (mm. pelastusliivit, hätäraketit), Kreikassa jopa EPIRB (tai kaksi VHF puhelinta). Kumivene on aina vakiovarusteena, pelastuslautta on vain harvoissa veneissä. Kumiveneeseen saa perämoottorin lisäpalveluna. Purjeina keulassa rulla, isopurjeena ns. vakio isopurje, latoitettu tai rullapurje. Joissakin veneissä on itsejalustava fokka. Veneiden keulapurje on aika maltillisesti mitoitettu, se on useimmiten 100% tai hieman sen yli. Lisävarusteena joihinkin veneisiin on saatavilla genaakkeri tai blister. Yleisenä suuntauksena on, että uudemmissa veneissä on suurelta osin rullapurjeet. Jos haluat veneen, jossa on keulapotkuri, ilmoita siitä varausvaiheessa. Varsinkaan pienemmissä ja vanhemmissa venessä sitä ei välttämättä ole. Jos olet purjehtimassa aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä, harkitse venettä, jossa on lämmitin. Myös jääkaappi, liesi, keittiötarvikkeet ja astiasto, kuten myös liinavaatteet (lakanat, tyynyliinat ja pienet pyyhkeet) kuuluvat standardivarustukseen.




Mitä jos charter-/ vuokraveneeseen tulee vikaa


Mikäli veneeseen, koneisiin, laitteisiin tms. tulee vikaa tai jotakin rikkoutuu vuokrausviikon aikana, ota aina ensimmäiseksi yhteyttä vuokrausyhtiöön, raportoi asiasta ja sovi jatkotoimista. Älä ryhdy itsenäisesti korjaustoimiin, jollei se ole välttämätöntä enemmän vahingon tai vaaran estämiseksi. Ole myös vuokrausyhtiön tavoitettavissa puhelimella.




Vuokrakippari


Jos et itse halua kipparoida venettä, tai sinulla ei ole tarvittavaa pätevyyttä, voit vuokrata kipparin. Tällöin kippari huolehtii veneestä, sen ohjailusta ja navigoinnista ym. purjehdukseen ja veneeseen liittyvistä käytännön asioista. Sinulle jää lomailu ja samalla halutessasi voit vaikka oppia vähän veneilyä, jos niin haluat. Jos et halua huolehtia ruuan laitostakaan, voit vuokrata myös muuta venehenkilökuntaa. Vuokrakipparit ovat kansainvälisiä, kielitaitoisia ammattilaisia. He ovat myös hyviä paikallisoppaita ja tietävät minne kannattaa mennä ja missä on parhaat paikat. Vuokrakippareista olemme saaneet vain myönteistä palautetta. Vuokrakipparin saat myös tarvittaessa meidän kauttamme samalta chartreyhtiöltä, josta veneesi on. Kroatiassa toimimme myös yhteistyössä Croatia Sailing Academyn kanssa, josta voit myös suoraan itse varata kipparin.​ Vuokrakippari on maksullinen lisäpalvelu, hinta on yleensä 130- 170 e/vrk. Lisäksi vuokraaja vastaa kipparin ruoka- ja juomakustannuksista. Vuokrakipparia varten on aina varattava oma hytti. Monissa isommissa veneissä onkin keulassa erillinen pieni hytti tähän tarkoitukseen. Käynti sinne on keulakannelta.




Voiko vuokraveneen varauksen peruuttaa?


Jos veneen vuokraus peruutetaan aiemmin kuin 60 päivää ennen vuokrausjakson alkamista, ennakkoon maksettuja vuokria ei yleensä palauteta. Mikä varaus peruutetaan vähemmän kuin 60 päivää ennen vuokrausjakson alkamista, veloitetaan ennakkomaksun lisäksi loppuvuokra. Yksityiskohtaiset vuokraus-/ peruutusehdot kulloisenkin venevuokrausyrityksen vuokrausehtojen mukaan.




Miten maksan vuokra-/ charterveneen?


Kun olet vahvistanut varauksen meille, lähetämme sinulle laskun ennakkomaksusta, vuokrausehdot ja muuta tietoa. Välitämme maksun edelleen charteryhtiölle. Tarjoamme myös mahdollisuutta käyttää PayPal-palvelua, jolloin voit maksaa laskun Paypal-tililtäsi tai yleisimmillä luottokorteilla. Ilmoita meille, jos haluat käyttää Paypal-palvelua. Noudatamme alan yleisiä periaatteita. Ennakkomaksu on yleensä 50% vuokrasta ja erääntyy maksettavaksi muutaman päivän kuluttua varaamisesta. Loppuerä n. 8 viikkoa ennen vuokrausjakson alkua, viimeistään silloin tarvitsemme myös tiedot miehistöstä miehistöluetteloa varten.




Venekassa


Lomapurjehduksen aikana syntyy kustannuksia mm. veneellä nautittavista ruuista ja juomista, satamamaksuista sekä polttoaineesta. Kätevä ja myös yleisesti käytetty tapa hallita näitä yhteisiä kustannuksia on käyttää ns. venekassaa.

Käytännössä tämä tapahtuu siten, että jokainen miehistön jäsen luovuttaa yhteiseen kassaan saman rahasumman. Joku miehistön jäsenistä valitaan ”kassanhoitajaksi”, jolle jokainen miehistön jäsen maksaa sovitun rahasumman. Kassasta kassanhoitaja maksaa yhteisiä menoja niin kauan kun rahaa riittää, sitten kerätään lisää.

Joskus venekassasta maksetaan jopa illalliset, ihan miten miehistö keskenään sopii.

Jos veneessä on vuokrakippari, ei hän osallistu venekassaan, koska käytäntönä on, että miehistö vastaa vuokrakipparin ruoka- ja juomakustannuksista.

Yhteiskassaa käyttämällä ja pelisäännöt etukäteen sopimalla kaikki hoituu yksinkertaisesti ja joustavasti.




Veneen vastaanottaminen ja luovuttaminen (check-in/ check-out)


Vakiokäytäntö kansainvälisessä charterveneiden vuokrauksessa on, että vene luovutetaan asiakkaalle vuokrausjakson ensimmäisenä päivänä (la) klo 17.00 mennessä. Monesti veneen saa jo aiemmin, riippuen esim. siitä, onko se ollut edellisesen viikon vuokrauksessa tai onko edellisen vuokrausviikon jäljiltä erityisiä korjaustarpeita jne. Myös sesongin ajankohta vaikuttaa. Jos haluat saada veneen jo aiemmin, on lisäpalveluna saatavilla ns. early check-in. Vene palautetaan "kotisatamaan" vuokrausjakson viimeistä edellisenä päivänä (viikkovuokrauksessa pe) yleensä klo 16.00- 18.00 mennessä. Näin siksi, että lopputarkastus ja varsinkin veneen pohjan sukellustarkastus ehditään tekemään päivän valossa. Tällöin myös "paperiasiat" hoidetaan loppuun asti. Miehistö voi yöpyä veneessä pe-la välisen yön. Veneestä täytyy yleensä poistua viimeistään la-aamuna klo 9:00. Varmista tarkat ajat vuokrausyhtiöltä, koska niissä voi olla vaihtelua. Ns. one-way purjehduksissa palautuskäytäntö poikkeaa kohteesta riippuen aina vakiokäytännöstä. Veneet vastaanotetaan ja palautetaan tankattuina. Polttoainekuluista vastaa asiakas. Varmista vuokrausyhtiöltä, missä voit veneen voi tankata.




Purjehtiminen Montenegroon Kroatiasta


Usein Montenegroon purjehditaan vuokraamalla vene Kroatian Dubrovnikista.

Montenegroon purjehtimisesta on sovittava erikseen jo varausvaiheessa, koska kaikilla veneillä ei ole lupaa kuljettaa niitä Montenegroon. Useimmat charteryhtiöt myös perivät erillisen maksun.

Kroatiasta lähdettäessä veneen on selvitettävä ulos maasta (check-out) Dubrovnikissa Gružin satamassa (satamapoliisi ja satamatoimisto) tai viimeistään Cavtatissa jonkin matkaa Dubrovnikista etelään. Hyvä huomioida, että Cavtatissa ei ole ao. palvelua sunnuntaisin, eikä muina viikonpäivinä klo 14.00 jälkeen.

Kun vene on selvitetty ulos, on purjehdittava suoraan Montenegroon pysähtymättä mihinkään 12 nm etäisyydellä rannikosta/ saarista. Montenegrossa vene on selvitettävä sisään maahan (check-in) Zelenikassa Kotorin lahdella.

Kun palataan takaisin Kroatiaan, kaikki tehdään päinvastaisessa järjestyksessä, eli vene chekataan ensin ulos Montenegrossa ja vastaavasti sisälle Kroatiaan.

Montenegrossa joutuu myös lunastamaan ns. vignetten, eli maksamaan veroa sen mukaan, kuinka kauan maassa on tarkoitus oleskella. Vignette maksaa joitakin kymmeniä euroja ja riippuu veneen koosta.




Koronavirus, COVID-19


Koronaviruksella ja sen aiheuttamalla tautiepidemialla oli ja on maailmanlaajuisia vaikutuksia, jotka kohdistuivat ja kohdistuvat voimakkaasti paitsi päivittäiseen elämäämme, myös matkasuunnitelmiimme. >>katso lisää