Lomalla_1.jpg

Usein kysytyt kysymykset lomapurjehduksista ja charterveneilystä, FAQ

Aluevesien ulkopuolelle tai toiseen maahan


Charterveneet/ vuokraveneet on rekisteröity lippumaan vesillä tapahtuvaan purjehdukseen. Mikäli suunnitelmissa on käydä toisessa maassa, on siitä on aina sovittava etukäteen. Usein on myös lisämaksuja lupien, viisumien tms. johdosta. Hyvä huomioida, että purjehdittaessa ns. Schengen-alueelta ulos/ sisään ns. ei-Schengen maahan/ maasta tapahtuu se virallisten maahantulo- / lähtösatamien kautta (port of entry). Joskus Kroatiassa purjehdistaan Montenegroon tai Italiaan. Myös Karibialla on tähän mahdollisuuksia.




Ankkurointi ja poijuun kiinnittyminen Välimerellä


Purjehduslomilla ollaan usein ankkurissa luonnonlahdissa. Myös poijukiinnittyminen on tavallista. Varsinkin Kroatiassa on paljon luonnonlahtia, joissa on kiinnityspoijuja. Poijussa kiinnistysköysi kiinnitetään poijun alapuolella olevaan silmukkaan. Tavallista on myös käyttää toista köyttä varmistimena. Kiinnittyessä poiju nostetaan venehaalla ylös ja köysi pujotetaan poijusilmukan läpi ja takaisin veneeseen. Tavallisimmin kiinnetään keulasta. Joissakin ahtaissa lahdissa on poijussa lisäksi mooring-köysi, joka kiinnitetään veneen perään, näin vene ei pääse pyörimään poijun ympäri. Jos lahden kaikki poijut ovat käytössä ja ajattelet silti jääväsi ja lasket ankkurin, voi olla, että vesialueen haltija ei anna siihen lupaa. Toiset ottavat maksun ja jotkut antavat sinun yöpyä ilmaiseksi. Ankkurissa yön viettäminen on aina maagista, luonnon läheisyys, pimeys, omillaan oleminen. Jos on helteistä, voi vaikka ottaa aurinkoa ja uida koko päivän ja illalla ajaa kumiveneellä maihin illalliselle tai muuten vain katselemaan ympäristöä. Suosituimmissa ankkurilahdissa saattaa olla ruuhkaa ja varsinkin sesonkiaikoina voi olla vaikeaa löytää rauhallista lahtea. Vierasatamien väeltä kannattaa kysyä vinkkejä ja myös hyödyntää navigointiohjelmia, monessa (esim. Navionics) on kattavasti merkitty sopivia ankkurilahtia. Ns. pilotti- eli satamakirjoissa on usein myös tietoa ankkurilahdista, mm. pohjan laadusta, pidosta, turvallisuudesta eri tuulen suunnilla jne. Kannattaa perehtyä. Ankkuroinnissa pätevät samat säännöt kuin muuallakin ankkuroidessa, riittävästi ankkurikettinkiä ulos ja varmista, että veneellä on tilaa kääntyä tuulen suunnan vaihdellessa. Nyrkkisääntö on, ankkurikettinkiä min 4 x veden syvyys. Huomioi, että monet lahdet ovat syviä, nopeasti jyrkkeneviä ja ankkurointisyvyyttä on vain rannan läheisyydessä. Tällöin ei ankkurointi välttämättä onnistu, se onkin hyvä huomioida paikkaa suunniteltaessa. Usein myös pohjassa on niin paljon kasvillisuutta, että ankkuri ei pureudu pohjaan vaan jää kasvuston päälle. Ankkurikettinkiä veneissä on yleensä n. 50- 80 m. Ankkurointia helpottaa yleensä se, että matalammassa vedessä käytännössä melkein aina näet pohjaan saakka ja voit päätellä ankkurin sijainnin. Joissakin tilanteissa, jos esim. tuulen suunnan odotetaan kääntyvän tai säätilan muuttuvan nopeasti, kannattaa harkita ankkurivahdin käyttämistä. Monesti kiinnitytään myös siten, että lasketaan ankkuri ulos ja samalla peruutetaan lähelle rantaa ja kiinnitetään vene perästä esim. rannan puihin. Kiinnitysköysiä rantaan vietäessä on hyvä huomioida, että rantakivet voivat olla teräviä. Uimalla köysiä vietäessä on syytä laittaa jalkaan uimatossut haavojen ym. välttämiseksi. Huomioi myös, että rannat ovat voivat olla jyrkkiä ja syvenevät nopeasti. Kun perä on kiinni, kiristetään ankkurikettinkiä ja varmistutaan, että se pitää. Monet käyvät uimalla tarkastamassa, että ankkuri on kunnolla kiinni. Varmista aina turvallinen ankkurointi perehtymällä sääennusteisiin. Myös ankkurivahdin pitämistä kannattaa harkita jos tunnet epävarmuutta, sää on epävakainen, lahdella on paljon muitakin veneitä tms. Yleisimmät vahingot vuokraveneille syntyvät juuri ankkuroinnin yhteydessä, ankkuri ei pidä, tuuli kääntyy tms. ja sen seurauksena vene törmää rantaan tai toisiin veneisiin. Ankkuripaikasta voit myös joutua maksamaan vesialueen omistajille (erityisesti Kroatiassa). Jos olet pysähtynyt vain lounaalle tai uimaan, maksua ei useinkaan peritä. Jos haluaa viettää lomaansa paljon ankkurissa ja omassa rauhassa luonnon helmassa, kannattaa purjehtia sesongin ulkopuolella, aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä. Mutta oletpa seilaamassa mihin aikaan tahansa, ankkurointi tarjoaa - ruuhkaisten marinoiden sijasta - rauhallisuutta, hiljaisia öitä kaukana autoista ym. melusta. Nauti olostasi, hyvästä ruuasta ja viinilasillisesta kuunvalossa sekä hienosta saaristosta.




Koronavirus/ COVID-19 ja venevuokraus


Koronaviruksella ja sen aiheuttamalla tautiepidemialla oli ja on maailmanlaajuisia vaikutuksia, jotka kohdistuivat ja kohdistuvat voimakkaasti paitsi päivittäiseen elämäämme, myös matkasuunnitelmiimme. Olemme koonneet tärkeimmät asiat erilliselle verkkosivulle, katso tästä lisää.




Koska chartervene kannattaa varata?


Paras aika vuokraveneen varauksen tekemiseen Välimeren alkusesonkiin (huhti-heinäkuu) on edellisen vuoden loppusyksyllä marras-joulukuussa. Silloin valikoima on parhaimmillaan ja pystyy hyödyntämään ennakkovaraajan edulliset hinnat. Usein myös uusissa veneissä on tässä vaiheessa todella hyviä hintoja. Loppusesonkiin (heinä-lokakuu) venettä varattaessa kannattaa varaus tehdä viimeistään heti vuoden vaihteen jälkeen. Samasta syystä myös muihin kohteisiin vene kannattaa varata mielellään 6-9 kk ennen ajankohtaa. Myös lentoliput ovat silloin edullisimmillaan. Yksittäisiä veneitä saattaa saada hyvinkin lähellä suunniteltua purjehdusajankohtaa ja erittäin edullisesti. Valinnan varaa ei kuitenkaan ole, ja lentoyhteyksien järjestäminen voi olla haasteellista ja kallista.




Lapset mukaan lomapurjehdukselle


Lasten kanssa voi lähteä purjehduslomalle siinä kuin veneillä kotimaassakin. Veneellä riittää tekemistä, pelkkä oleminen siellä on jo yleensä hauskaa ja useimmat lapset eivät kyllästy uimiseen! Kumiveneellä soutaminen, uiminen ja hyppeleminen mereen veneen perästä on mukavaa sinänsä. Vuokratessasi venettä onkin hyvä huomioida veneen peräkansi ja uimataso, ota aina vene, jossa on bimini (yleensä aina vakiovarusteena). Lasten omat pelastusliivit kannattaa ottaa mukaan, koska veneen pelastusliivit eivät välttämättä ole lapsille sopivia. Älä unohda myöskään hattua, aurinkovoidetta ja aurinkolaseja. Pue lapsille esim. valkoinen pitkähihainen T-paita ainakin klo 11.00 – 15.00 väliseksi ajaksi. Se suojaa parhaiten auringolta. Huomioi, että auringon säteily heijastuu voimakkaasti myös veden pinnasta, pelkkä aurinkovarjo ei aina riitä. Veneen kansi voi olla liukas, joten lasten on hyvä käyttää suurimman osan aikaa kumipohjaisia kenkiä. Opeta lapsiasi ottamaan osaa veneen velvollisuuksiin ja nauttimaan yhteisestä ajasta. Ilman "nettiä" tulee hyvin toimeen, kun tekemistä riittää. Valitse lyhyitä päiväreittejä ja suosi lahtia, joista voit piipahtaa rannalla ja ostaa vaikka jäätelöä. Älä unohda kyniä, papereita, kirjoja tai unikaveria!




Purjehduskohteet


Välimeren alueen purjehduskohteet ovat suosituimpia. Erityisesti Kroatia ja Kreikka ovat maaillman suosituimpia ja suomalaistenkin suosimia purjehduskohteita. Suosittuja purjehduslomakohteita Välimerellä ovat myös Italia, Turkki, Espanja ja Portugali. Karibia on on suosittu talvikuukausien kohde. Katso tästä lisää purjehduskohteista.




Purjehdussesongit


Välimerellä sesonki alkaa huhtikuussa ja jatkuu aina lokakuulle asti. Suomalaiset suosivat erityisesti syyskuuta ja lokakuun alkua. Varsinkin syyskuussa on vielä yleensä varsin lämminta, usein jopa helteistä ja vedet ovat lämpimiä. Periaatteessa mitä etelämmäksi menet, sen lämpimämpää on. Esimerkiksi Turkissa purjehditaan usein vielä marraskuussakin. Alkukesä on myös erinomainen vaihtoehto, esim. touko- ja kesäkuu, hinnat ovat edullisia ja kesä on alkanut. Karibialla voi purjehtia käytännössä ympäri vuoden, paitsi (loppu)kesän ja syksyn hurrikaanikautena. Suosittua aikaa on erityisesti joulu-kesäkuu. Myös Thaimaassa voit purjehtia ympäri vuoden. Keväällä alkava monsuunikausi on hyvä huomioida. Monsuunisateiden esiintyvyys on erilaista maan eri osissa. Kotimaamme talvikuukausina Thaimaa on sopiva kohde. Atlantin Valtameren Europpan puolella on monta mielenkiintoista purjehduskohdetta, jotka sopivat varsinkin talvikaudelle. Kanarian saaret, Azorit, Madeira ja Kap Verde. Kanarian saaret on myös ympärivuotinen kohde. Hyvä huomioida, että tuuliolosuhteet saarien välillä voivat olla haasteelliset ja kohdetta voikin suositella ensisijaisesti kokeneille purjehtijoille. Azoreille paras purjehdusaika alkaa kevättalvella ja jatkuu läpi kesän.




Charterveneen valinta


Charterveneitä on saatavilla kaikissa kokoluokissa, kaikki merkit ja mallit. Omat mieltymykset luonnollisesti ohjaavat valintaa, mutta koko on aina keskeinen tekijä. Charterveneiden suosituin kokoluokka on on 37' - 43', 3-4 hyttiä. Trendi on suurempiin veneisiin päin ja siksi pienempiä, alle 35´ veneitä, on vähemmän. Hyvänä peruslähtökohtana toimii luonnollisesti mukaan lähtevien henkilöiden lukumäärä ja tarvittava hyttimäärä. Jos joku tai jotkut nukkuvat salongin sohvilla, tulee se tietenkin edulliseksi. Kun on kyse nuorista tai lapsista, voi ratkaisu olla hyvinkin toimiva, mutta aikuisille tilanne voi olla toinen. Meiltä saat tarvittaessa veneen lay-out kuvan, se helpottaa sopivan veneen valinnassa. Koon suhteen kannattaa myös harkita venetyyppiä. Jos kyse on isommasta porukasta ja mukana on esim. lapsia, voi katamaraani olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Purjehduslomalle kannattaa aina valita hiukkasen isompi vene kuin on ajatellut. Lisätila tuo mukavuutta ja syvillä vesillä veneen koko ei ole niin kriittinen tekijä kuin ehkä matalimmalla kotivesillä. ​Lämpimillä vesillä veneen käsittely on myös paljon mukavampaa ja uskaltaisimme väittää, jopa helpompaa, kun kylmyys ei haittaa. Iällä on aina merkitystä Kun valitset chartervenettä, ikä on aina hyvä ottaa huomioon. Parin kolmen vuoden ikäiset tai uudehkot veneet ovat tilankäytöltään tehokkaita, varustelu on nykyaikaista ja tekninen luotettavuustaso on korkeampi. Vanhemmat veneet ovat luonnollisesti edullisempia, mutta usein käyttö näkyy vaikka veneet huolletaan viikoittain. Varsinkin Kreikassa on tavallista, että tarjolla on jopa 10 v ikäisiä veneitä, usein niihin on tehty mittaviakin peruskunnostuksia (refitted) Suosittelemme aina valitsemaan mahdollisimman uuden tai korkeintaan muutaman vuoden ikäisen veneen. Varustus Vuokraveneissä on standardoitu, kattava perusvarustus. Veneet ovat purjehdusvalmiita. Charteryhtiöillä voi kuitenkin olla pieniä eroja varustuksessa, informoimme näistä eroista tarjouksissa. Keväällä (huhti-toukokuussa) ja syksyllä (syyskuun lopulla-lokakuussa) harkitse sellaisen charterveneen valintaa, jossa on lämmitin. Vaikka päivät ovat lämpimiä, voi monella seudulla olla öisin viileää ja kosteaa.




Minkälaisia veneitä charterveneet ovat?


Venevuokrauksessa olevat veneet ovat hyvin varusteltuja eurooppalaisia laatumerkkejä. Valittavana on niin uusia, kuin useamman vuodenkin ikäisiä veneitä. Yleisimmät venemerkit ovat Beneteau, Jeanneau ja Bavaria. Myös Hanse, Dufour ja Elan ovat varsin tavallisia. Vuokraveneitä on kaikissa kokoluokissa alkaen 30´, suurimmat n. 60´. Hyttien lukumäärä luonnollisesti vaihtelee 2:sta hytistä viiteen hyttiin. Joissakin isoimmissa vuokraveneissä on lisäksi keulassa ns. kipparin hytti, joka on pieni ja suhteellisen vaatimaton. Kaikissa vuokraveneissä voi myös salonkia käyttää yöpymiseen, vuodekapasiteetti ilmoitetaankin yleensä hytit+ salonki (esim. 6+2 vuodetta). Pääosa veneistä on cruising-tyyppisiä. Myös racing-kategorian veneitä on saatavilla, esim. X-yachts. Purjeveneiden lisäksi on valikomassamme on Fountain Pajot ja Lagoon ym. katamaraaneja sekä moottoriveneitä ja jahteja eri kokoluokissa. Välitämme myös guletteja, risteilyaluksia ja jokiveneitä esim. Hollannista. Kaikki veneet ovat täydellisesti varusteltuja niin navigoinnin, mukavuuden kuin turvallisuudenkin osalta. Ne on ao. maan lainsäädännön puitteissa katsastettu ammattimaiseen vuokraustoimintaan ja niiden ylläpidosta vastaavat ammattimaisesti toimivat charteryhtiöt. ​Kaikki veneet ovat vakuutettuja. On hyvä huomioida, että jokainen vene on jossain määrin oma yksilönsä. Varustus, laitteiden sijoittelu ja pienemmät yksityiskohdat vaihtelevat.
Vene-esittelyiden yhteydessä olevat kuvat ovat usein veneen valmistajan mainoskuvia. Vuokrattavat charterveneet saattavatkin yksityiskohdiltaan erota kuvien veneistä. Jos joku yksityiskohta on sinulle tärkeä, varmista meiltä, että se on niin kuin haluat. Yksityiskohtana on hyvä huomioida, että veneissä, joissa on useampi wc, septitankki on käytännössä usein vain yhdessä wc:ssä. Imutyhjennysjärjestelmiä ei Välimerellä ole käytössä. Joissakin pienemmissä ja vanhemmissa veneissä septiä ei ole lainkaan.




Charterveneen varustus


Kaikissa charterveneissä on aina kattava varustus. Perusnavigointivälineet (mm. ao. purjehdusalueen merikartat ja satamakirja, VHF-puhelin, karttaplotteri ym.) ovat kaikissa veneissä. Koska veneet on katsastettu ammattimaiseen venevuokraukseen, on niissä myös vähintäinkin hyvää suomalaista tasoa vastaava katsastus- / turvallisuusvarustus (mm. pelastusliivit, hätäraketit), Kreikassa jopa EPIRB (tai kaksi VHF puhelinta). Kumivene on aina vakiovarusteena, pelastuslautta on vain harvoissa veneissä. Kumiveneeseen saa perämoottorin lisäpalveluna. Purjeina keulassa rulla, isopurjeena ns. vakio isopurje, latoitettu tai rullapurje. Joissakin veneissä on itsejalustava fokka. Veneiden keulapurje on aika maltillisesti mitoitettu, se on useimmiten 100% tai hieman sen yli. Lisävarusteena joihinkin veneisiin on saatavilla genaakkeri tai blister. Yleisenä suuntauksena on, että uudemmissa veneissä on suurelta osin rullapurjeet. Jos haluat veneen, jossa on keulapotkuri, ilmoita siitä varausvaiheessa. Varsinkaan pienemmissä ja vanhemmissa venessä sitä ei välttämättä ole. Jos olet purjehtimassa aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä, harkitse venettä, jossa on lämmitin. Myös jääkaappi, liesi, keittiötarvikkeet ja astiasto, kuten myös liinavaatteet (lakanat, tyynyliinat ja pienet pyyhkeet) kuuluvat standardivarustukseen.




Charterveneen maksaminen


Vuokraveneen maksaminen noudattaa alan yleistä käytäntöä. Varauksen yhteydessä maksetaan ennakkomaksu 50 %. Loppuerä n. 8 viikkoa ennen vuokrausjakson alkua. HUOM Johtuen COVID-19 tilanteesta, ovat monet charteryhtiöt ottaneet kaudelle 2021 käyttöön kolmen maksuerän mallin. Samasta syystä peruutusehtoihin on tehty asiakasystävällisiä muutoksia.




Reittisuunnittelu


Reittiä suunniteltaessa on lähtökohtana luonnollisesti käytettävissä oleva kokonaisaika ja odotettavissa olevat sääolosuhteet. Niiden pohjalta on hyvä aloittaa suunnittelu. Viikon reitin pituus on yleensä +/- 150 nm. Vaihtelua on paljon riippuen aivan siitä, miten aikaa vietetään, merellä, satamassa tai luonnonlahdissa aurinkoa ottaen. Joskus tuulet yksinkertaisesti vain ovat niin kevyet, että matka ei taitu. Päivittäisten legien pituus riippuu luonnollisesti siitä, kuinka paljon aikaa haluaa merellä vietää. Suosittelemme kuitenkin max. n. 20-30 nm päiväpurjehduksia. Välissä voi olla jopa lyhyempiäkin legejä. Tällöin ehtii ajoissa kohteeseen ja saa sieltä paikan. Sopivan mittaisilla legeillä jää myös aikaa auringon ottaamiseen ja vaikka lounaspysähdyksiin mukavissa ankkurilahdissa. Veneen saa käyttöönsä ylensä vuokrausviikon lauantaina alkaen klo 17:00. Siinä vaiheessa ei ehkä enää kannata lähteä merelle, vaan on mukavampaa viettää ensimmäinen ilta lähtösatamassa. Tai, jos aika antaakin myöten, tehdään lyhyehkö 10-15 mailin siirtymä johonkin lähiseudulle. Veneen voi hyvällä onnella nimittäin saada jo aikaisemmin iltapäivällä. Jos ehdottomasti haluat lähteä jo lauantaina, kannattaa harkita ns. early check-in-palvelua (lisämaksu). Vene on palautettava käytännössä aina viimeisen vuokraviikon perjantaina klo 16.00 -17.00 mennessä. Tällöin tehdään lopputarkastus ja ns. chek-out, kippari katsoo vuokrausyrityksen kanssa yhdessä, että vene on kunnossa. Viimeisen yön (pe-la) voi yleensä viettää veneessä. Kun vuokraat veneen kauttamme, saat halutessasi myös ehdotuksen reittisuunnitelmaksi. Sen pohjalta on helppo sitten paikan päällä "tuunata" reittiä tilanteen ja säiden mukaan. Jos suunnittelet reitin itse, on kätevänä apuvälineenä toimii Navionics Chart Viewer, verkossa toimiva karttapalvelu, jossa on samat tiedot, kuin Navionicsin karttaohjelmissakin.




Vuokrahinta ja mitä se sisältää?


Charterveneen vuokrahinnalla saat käyttöösi sovituksi ajaksi täysin varustellun purjehdusvalmiin, siistin, siivotun ja huolletun veneen. Myös loppusiivous sisältyy kokonaishintaan. Charteryhtiöden palveluun sisältyy myös käytännössä aina 24/7 palvelunumero kiireellisiä tilanteita varten. Charterveneet on katsastettu vuokravenekäyttöön ja niissä on aina kattava navigointi, mukavuus ja turvallisuusvarustus. Kumivene (dinghy) on aina vakiovarusteena. Venevuokrauksessa kokonaishinta muodostuu kansainvälisen käytännön mukaan veneen viikkovuokrahinnasta ja ns. siivous- ja huoltomaksusta. ​ Siivous- ja huoltomaksu on yleisnimi eri charteryhtiöiden käyttämille nimityksille, joita ovat mm. transit log, final cleaning, service pack, end cleaning, charter pack jne. Nimityksiä on useita, mutta käytännössä ne yleensä sisältävät mm. loppusiivouksen, liinavaatteet, pyyhkeet, pohjan sukellustarkastuksen, nestekaasun ym. Polttoainekulut kulutuksen mukaan, luonnollisesti vuokraaja vastaa myös satama-, ankkurointi- ja poijumaksuista.




Kun kaikki ei toimi


Vaikka charterveneet huolletaan viikoittain, on aina mahdollista, että jokin veneessä menee rikki. Tämän johdosta charteryhtiöillä on käytännössä 24/7 päivystys kiireellisiä tilanteita varten. Mikäli veneeseen, koneisiin, laitteisiin tms. tulee vikaa tai jotakin rikkoutuu vuokrausviikon aikana, on aina parasta otta ensimmäiseksi yhteyttä vuokrausyhtiöön, raportoida asiasta ja sopia jatkotoimista. Älä ryhdy itsenäisesti korjaustoimiin, jollei se ole välttämätöntä enemmän vahingon tai vaaran estämiseksi.




Mitä kuluja on lomapurjehduksella?


Lomapurjehduksilla kulut ovat paljolti samantyyppisiä, kuin lomamatkoilla yleensäkin. Ruokakulut voivat jopa olla alle ns. normaalin rantaloman, koska purjehduksilla on paljolti tyylinä, että aamiaiset ja lounaat syödään veneellä ja vain illalliset ravintoloissa. Elintarvikkeet ovat Välimeren kohteissa edullisempia kuin kotimaassa. Lisäkustannuksia aiheuttavat satamamaksut ja polttoaine. Kaupalliset marinat ovat, kuten kaikkialla muuallakin, kaikkein kalleimpia. Siksi suosittelemmekin, mikäli mahdollista, luonnonsatamia tai pienempiä, esim. kylien satamia. Välimeren suosikikohteessa, Kroatiassa, maksaa poijupaikka (2019) tyypillisesti 150-250 kn (20-35 e) veneen pituudesta riippuen, pienissä kyläsatamissa 200- 500 kn (25-65 e) ja marinoissa yleensä alkaen 500 kn (65 e). Kreikassa pääsee halvemmalla, kustannuksia aiheutuu minimaalisesti, koska muissa kuin kaupallisissa marinoissa hinta/ yö on vain muutamia euroja/ yö. Polttoainetta tavallisella viikon reissulla ei purjevene paljoa tarvitse, riippuu luonnollisesti tuulista ja siitä, päästäänkö purjehtimaan.​




Mitä mukaan lomapurjehdukselle?


Lomapurjehdukset suuntautuvat pääsääntöisesti lämpimille vesille lämpimään vuodenaikaan, raskaat purjehdusasut voikin jättää kotiin! Veneessä olet auringonpaisteessa enemmän tai vähemmän koko ajan. Tämä on hyvä huomioida, jotta vältyt auringonpolttamilta. Siksipä mukaan muistat ottaa ainakin auringolta suojaavan hatun, aurinkolasit, aurinkovoidetta ja vaatteina kevyitä kesävaatteita. Pitkähihaiset puuvillavaatteet ovat hyvä vaihtoehto. Kolmet kengät (yhdet liikkumista varten, yhdet veneeseen ja yhdet sandaalit sekä lisäksi uimatossut). Päivävaatteet merelle ja illaksi tai päivälliselle siistimmät Jos purjehdit toukokuussa, kesäkuussa tai syyskuussa, kannattaa ottaa mukaan myös lämmintä ja tuulenpitävää vaatetta (fleece tms.), illat voivat olla viileitä tai ilma muuten vain viileämpi ajoittain. Villasukat ovat hauska ja hyödyllinen iltavaruste istuskellessa veneen kannella loppukesästä. Tuulelta ja sateelta suojaavat pieneen tilaan pakkautuva (purjehdus)takki ja ehkä kevyet housut on aina hyödyllinen varuste. Tärkeätä on huolehtia mukaan myös omat henkilökohtaiset tavaransa ja erityisesti viralliset paperit, passi, lupakirjat ym. taskulamppu (must!), elektroniikkaa tarpeen mukaan, hygieniatarvikkeet, kamera, lukemista, hyttysvoide, lääkkeet..., lomamatkalle mukaan otettavien tarvikkeiden listan kukin rakentaa tarpeidensa mukaan. Meiltä saat halutessasi varustelistan, jota voit tuunata omien tarpeidesi mukaan. Veneissä on yleensä liinavaatteet ja pienet (kasvo)pyyhkeet. Kylpy ja/tai uimapyyhkeet otat itse mukaan (suositus: nopeasti kuivuvaa laatua). Kylpypyyhkeitä saa myös pientä vuokraa vastaan charteryhtiöltä. Pehmeät kassit on helpompi sulloa säilytyslokeroihin ja, kuten aina lomilla; yritä tulla toimeen mahdollisimman vähillä laukuilla. Älä ota mukaan kovia matkalaukkuja. Turvallisuutta silmällä pitäen voi mukaan ottaa omat ns. paukkuliivit tai veneilyliivit ja tietenkin- köysien ym. käsittelyssä tarvitset (purjehdus)hanskat. Paukkuliivien kuljetusta koskevat ohjeet ja rajoitukset on hyvä selvittää etukäteen lentoyhtiöltä. Veneissä on pelastusliivit (oranssit).




Kippari ja miehistö


Voit vuokrata pelkän veneen (bareboat) ja toimia itse kipparina, tai sitten vuokraat veneen ja ns. vuokrakipparin (skippered). Charterveneen kipparilla tulee luonnollisesti aina olla vaadittava osaaminen ja pätevyys. Monessa maassa, erityisesti Välimerellä, Traficomin myöntämä Kansainvälinen huviveneenkuljettajan pätevyyskirja yleensä riittää. Huom. purjevenettä varten merkinnöillä C ja S ja moottorivenettä varten C ja M. Useimmiten edellytetään myös rannikkolaivurin radiotodistusta (SRC). Kaikissa kohteissa vuokraaja varmistuu tavalla tai toisella siitä, että kipparilla on tarvittava osaaminen. Kroatiassa on paikallinen liikenneministeriö (Ministry of the Sea, Transport and Infrastructure) julkaissut listan hyväksytyistä/ vaadittavista pätevyyskirjoista, Kreikassa vaaditaan käytännössä samanlainen pätevyys. Joissakin maissa on käytössä ja riittää myös ns. sailing resume, jolla osoitetaan purjehduskokemus. Sailing resume on tavallaan purjehduskokemusta ja osaamista kuvaava vapaamuotoisesti laadittu CV. Pätevyyden voi osoittaa myös useilla kansainvälisten veneilyorganisaation ao. todistuksilla (esim. RYA). Joissakin maissa, esim. Kreikassa, vaaditaan myös varakippari. Mikäli varakipparilla ei ole osoittaa pätevyyttään todistuksilla, täytetään Kreikassa lähtösatamassa check-innin yhteydessä lomake, jolla varakippari antaa vakuutuksen osaamisestaan. Varmista aina meiltä, mitä vaatimuksia kipparille asetetaan. Purjehduslomalla myös oppii veneilyä ja purjehtimista mukavissa olosuhteissa. Miehistö pärjää vähemmilläkin veneilytaidoilla, kun mukana on reipas mieli, halu osallistua toimintaan veneellä ja tehdä asioita yhdessä. Miehistölle ei ole muodollisia pätevyysvaatimuksia.




Purjehtiminen Montenegroon Kroatiasta


Usein Montenegroon purjehditaan vuokraamalla vene Kroatian Dubrovnikista. Montenegroon purjehtimisesta on sovittava erikseen jo varausvaiheessa, koska kaikilla veneillä ei ole lupaa kuljettaa niitä Montenegroon. Useimmat charteryhtiöt myös perivät erillisen maksun. Kroatiasta lähdettäessä veneen on selvitettävä ulos maasta (check-out) Dubrovnikissa Gružin satamassa (satamapoliisi ja satamatoimisto) tai viimeistään Cavtatissa jonkin matkaa Dubrovnikista etelään. Hyvä huomioida, että Cavtatissa ei ole ao. palvelua sunnuntaisin, eikä muina viikonpäivinä klo 14.00 jälkeen. Kun vene on selvitetty ulos, on purjehdittava suoraan Montenegroon pysähtymättä mihinkään 12 nm etäisyydellä rannikosta/ saarista. Montenegrossa vene on selvitettävä sisään maahan (check-in) Zelenikassa Kotorin lahdella. Kun palataan takaisin Kroatiaan, kaikki tehdään päinvastaisessa järjestyksessä, eli vene chekataan ensin ulos Montenegrossa ja vastaavasti sisälle Kroatiaan. Montenegrossa joutuu myös lunastamaan ns. vignetten, eli maksamaan veroa sen mukaan, kuinka kauan maassa on tarkoitus oleskella. Vignette maksaa joitakin kymmeniä euroja ja riippuu veneen koosta. Koska lähtä- ja tulomuodollisuudet vievät aikaa suosittelemme kahden viikon vuokrausta.




Vakuutukset


Kaikki charterterveneet on vakuutettu asianmukaisesti.
Vakuutuksessa on aina omavastuu, joka vaihtelee veneen vakuutusarvon mukaan, yleensä alkaen 1.000 e. Omavastuuosuudesta vuokralleottaja (asiakas) antaa charteryhtiölle luovutuksen yhteydessä vakuuden, yleensä luottokortilla samaan tapaan kuin autovuokrauksessa. Useimmilta charteryhtiöiltä on saatavilla myös lisämaksusta omavastuun poisto ja/tai pienentäminen. Vastaavan vakuutuksen saa myös usealta venevakuutuksiin erikoistuneelta yhtiöltä, esim.EIS - European Insurance & Services ja Pantaenius.




Veneen vastaanottaminen ja luovuttaminen (check-in/ check-out)


Vakiokäytäntö kansainvälisessä charterveneiden vuokrauksessa on, että vene luovutetaan asiakkaalle vuokrausjakson ensimmäisenä päivänä (la) klo 17.00 alkaen. Monesti veneen saa jo aiemmin, riippuen esim. siitä, onko se ollut edellisesen viikon vuokrauksessa tai onko edellisen vuokrausviikon jäljiltä erityisiä korjaustarpeita jne. Myös sesongin ajankohta vaikuttaa. Jos haluat saada veneen jo aiemmin, on lisäpalveluna saatavilla ns. early check-in. Vene palautetaan "kotisatamaan" vuokrausjakson viimeistä edellisenä päivänä (viikkovuokrauksessa pe) yleensä klo 16.00- 18.00 mennessä. Näin siksi, että lopputarkastus ja varsinkin veneen pohjan sukellustarkastus ehditään tekemään päivän valossa. Tällöin myös "paperiasiat" hoidetaan loppuun asti. Miehistö voi yöpyä veneessä pe-la välisen yön. Veneestä täytyy yleensä poistua viimeistään la-aamuna klo 9:00. On aina syytä varmistaa tarkat ajat vuokrausyhtiöltä, koska niissä voi olla vaihtelua. Ns. one-way purjehduksissa palautuskäytäntö poikkeaa kohteesta riippuen aina vakiokäytännöstä. Veneet vastaanotetaan ja palautetaan tankattuina. Maakohtaisia eroja käytännöissä on, menettely kannattaa varmistaa etukäteen.




Venekassa


Lomapurjehduksen aikana syntyy kustannuksia mm. veneellä nautittavista ruuista ja juomista, satamamaksuista sekä polttoaineesta. Kätevä ja myös yleisesti käytetty tapa hallita näitä yhteisiä kustannuksia on käyttää ns. venekassaa. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että jokainen miehistön jäsen luovuttaa yhteiseen kassaan saman rahasumman. Joku miehistön jäsenistä valitaan ”kassanhoitajaksi”, jolle jokainen miehistön jäsen maksaa sovitun rahasumman. Kassasta kassanhoitaja maksaa yhteisiä menoja niin kauan kun rahaa riittää, sitten kerätään lisää. Joskus venekassasta maksetaan jopa illalliset, ihan miten miehistö keskenään sopii. Jos veneessä on vuokrakippari, ei hän osallistu venekassaan, koska käytäntönä on, että miehistö vastaa vuokrakipparin ruoka- ja juomakustannuksista. Yhteiskassaa käyttämällä ja pelisäännöt etukäteen sopimalla kaikki hoituu yksinkertaisesti ja joustavasti.




Varausehdot


Jokaisella charteryhtiöllä on yksityiskohtaiset vuokraus-/ peruutusehdot. Toimitamme ehdot aina varauksen yhteydessä ja myös etukäteen tarpeen mukaan. Peruutuksen suhteen yleinen käytäntö on, että jos veneen vuokraus peruutetaan aiemmin kuin 60 päivää ennen vuokrausjakson alkamista, ennakkoon maksettuja vuokria ei yleensä palauteta. Mikä varaus peruutetaan vähemmän kuin 60 päivää ennen vuokrausjakson alkamista, veloitetaan ennakkomaksun lisäksi loppuvuokra. Ehdoissa on kuitenkin vaihtelua yhtiöiden välillä. Koronatilanteesta/ COVID-19 johtuen useat charteryhtiöt ovat ottaneet käyttöön entistä joustavampia ja asiakasystävällisiä maksu- ja peruutusehtoja.




Vuokrakippari


Jos et itse halua kipparoida venettä, tai sinulla ei ole tarvittavaa pätevyyttä, voit vuokrata kipparin. Tällöin kippari huolehtii veneestä, sen ohjailusta ja navigoinnista ym. purjehdukseen ja veneeseen liittyvistä käytännön asioista. Sinulle jää lomailu ja samalla halutessasi voit vaikka oppia vähän purjehtimista, jos niin haluat. Jos et halua huolehtia ruuanlaitosta, voit vuokrata myös muuta venehenkilökuntaa. Vuokrakipparit ovat kansainvälisiä, kielitaitoisia ammattilaisia. He ovat myös hyviä paikallisoppaita ja tietävät minne kannattaa mennä ja missä on parhaat paikat. Vuokrakippareista olemme saaneet vain myönteistä palautetta. Vuokrakipparin saat myös tarvittaessa meidän kauttamme samalta chartreyhtiöltä, josta veneesi on. Vuokrakippari on maksullinen lisäpalvelu, hinta on yleensä 150- 200 e/vrk. Lisäksi vuokraaja vastaa kipparin ruoka- ja juomakustannuksista. Vuokrakipparia varten on aina varattava oma hytti. Monissa isommissa veneissä onkin keulassa erillinen pieni hytti tähän tarkoitukseen. Käynti sinne on keulakannelta.




Mooring-kiinnitys


Välimerellä, erityisesti Kroatiassa, on käytössä mooring-kiinnitys. Siinä vene peruutetaan laituriin ja kiinnitetään keulasta köysiin, jotka nostetaan pohjasta. Perä kiinnitetään kahdella köydellä laituriin. Kreikassa on ole käytössä köysiä keulaa varten, vaan käytetään veneen omaa ankkuria, joka lasketaan peruutettaessa. Kiinnitystapa vaatii jonkin verran harjoittelua, erityisesti veneen peruuttaminen on meille suomalaisille usein vierasta. Tekemällä kuitenkin oppii ja yleensä jo parissa päivässä miehistö löytää sopivan työnjaon ja rutiinin. Eniten mooring vaatii kipparilta/ ruorimieheltä, joka vastaa veneen peruuttamisesta laituriin. Olosuhteet ovat usein haastavia, pieni paikka veneiden välissä, sivutuuli, virtaukset ja monet muut häiritsevät tekijät. Määrätietoisuus on hyvästä ja aina auttaa, kun totuttelee veneeseen, harjoittelee etukäteen väljemmillä vesillä sekä ottaa tuntumaa veneen käyttäytymiseen. Hyvä myös muistaa, että mitä kovempi tuuli, sen määrätietoisemmin täytyy peruuttamisen tapahtua, usein myös kovemmalla vauhdilla. Miehistön työnjaon on myös syytä olla etukäteen sovittuna, ketkä hoitavat peräköydet, kuka hoitaa mooring-köyden jne. Kaikki on myös laitettava etukäteen kuntoon, köydet, fendarit jne, ettei viime hetkillä tarvitse "säätää". Mooring-kiinnitykseen kannattaa perehtyä etukäteen, esim. Youtubessa on aiheesta runsaasti videoita. Useimmiten kaupallisissa ja monesti muissakin satamissa on laiturihenkilökuntaa joka näyttää paikan ja auttaa veneen kiinnittämisessä. Kannattaa kuunnella laiturivahdin (marineron) ohjeita. Kaupallisissa marinoissa suosittelemme käyttämään VHF-puhelinta. Marinan käyttämä kanava löytyy pilottikirjasta. Suosittelemme käyttämään satamien palveluja huonon sään aikana. Jos purjehdit kauden vilkkaimpana aikana (heinä- ja elokuu), yritä päästä satamaan jo heti puolen päivän jälkeen, koska sen jälkeen voi olla täyttä. Toinen vaihtoehto on varata laituripaikka etukäteen, yhteystiedot satamakirjassa, markkinoilla on myös puhelimeen ladattavia varausapplikaatioita.




Lisäpalvelut


Lisäpalveluita charterveneisiin on saatavilla erittäin kattavasti.

Tyypillisimpiä lisäpalveluita ovat kumiveneen perämoottori, vuokrakippari ja/tai early check-in.

Kaikissa veneissä vakiovarusteena on kumivene (dinghy). Perämoottorin siihen saa lisäpalveluna. Joskus perämoottorikin on vakiovarusteena.

Vuokrakippari saa kaikkiin veneisiin, hyvä kuitenkin huomioida, että kippari tarvitsee aina oman hytin. Kipparin lisäksi voi vuokrata hostessin ja/ tai jopa oman kokin.

Early check-in lyhentää odotusaikaa veneen vastaanottamisessa. Kun yleensä vuokraveneen saa vuokraviikon ensimmäisenä päivänä (la) joskus iltapäivällä, saa sen early c/i palvelulla yleensä n. klo 13.00 mennessä.

Sukellusvälineitä, SUP-lautoja ja vesiskoottereita on tarjolla. Jos veneessä ei ole WIFI:iä (usein on), senkin voi tilata. Lentokenttäkuljetukset on suosittu lisäpalvelu.

Yhteistyökumppaneidemme kautta saa ruoka- ja juomatarvikkeet tilattua suoraan veneeseen. Samoin lisävakuutuksia esim. kipparille.

Luonnollisesti tässä mainitsemattomat erityistoivomuksetkin pyritään toteuttamaan. Lisäpalvelut ovat maksullisia, annamme niistä mielellämme tarjouksen.




Venevuokrauksen asiakirjat


Kaikissa charterveneissä on aina oltava mukana ajan tasalla oleva miehistöluettelo. miehistöluetteloon, joka toimitetaan etukäteen, tarvitaan miehistön nimet, osoitteet, kansallisuudet, syntymäajat ja passin numerot). Kopiot mahdollisesta tarvittavasta vuokraveneen kipparin kv-huviveneenkuljettajakirjasta ja VHF/SRC-todistuksesta toimiteaan myös etukäteen. Kipparilla on aina oltava mukanaan alkuperäinen kuljettajakirja ja SRC/VHF-todistus.




Venevarauksen tekeminen


Pyydä meiltä tarjous mieleisestäsi veneestä täyttämällä » yhteydenotto/ tarjouspyyntölomake. voit myös käyttää » venehakua, ja tehdä varauksen tai ennakkovarauksen itse suoraan netissä. Venehaussa pääset selailemaan koko tarjolla olevaa vuokravenevalikoimaa. Voit hakea veneitä esim. lähtösataman, veneen merkin, iän, varustuksen ja monien muiden hakukriteerien perusteella.​ Kun olet valinnut veneen, ilmoitat siitä meille ja vahvistat varauksen, hoidamme asian siitä eteenpäin. Vuokraveneen maksaminen noudattaa alan yleistä käytäntöä. Kun olet vahvistanut varauksen meille, lähetämme sinulle laskun ennakkomaksusta, vuokrausehdot ja muuta tietoa. Koska toimimme agenttina, välitämme maksun edelleen charteryhtiölle. Ennakkomaksu on alan kansainvälisen käytännön mukaan 50% vuokrasta ja erääntyy maksettavaksi muutaman päivän kuluttua varaamisesta. Loppuerä n. 8 viikkoa ennen vuokrausjakson alkua, viimeistään silloin tarvitsemme myös tiedot miehistöstä miehistöluetteloa varten.




Miehistön vaihtaminen


Joskus useamman viikon varauksen kyseessä ollen veneessä vaihdetaan miehistöä. Tämä on varsin tavallista ja tietenkin aina mahdollista. Asiasta on kuitenkin syytä sopia ja ilmoittaa charteryhtiölle etukäteen. Jokaista miehistöä varten tarvitaan myös erillinen miehistöluettelo. On myös tavallista, että miehistön vaihdosta charteryhtiö perii lisämaksun. Useissa maissa viranomaiset ovat varsin tarkkoja siitä, että veneessä on ajan tasalla oleva miehistöluettelo joka vastaa veneen miehistöä. Useissa maissa satamapoliisi rekisteröi etukäteen veneiden miehistöluettelot.